A-100 Premier sa vzniesol k oblohe

20.11.2017

Prototyp nového ruského lietadla včasnej výstrahy a riadenia A-100 Premier absolvoval v sobotu 18. novembra svoj prvý let.

Počas tohto letu boli otestované aerodynamické charakteristiky lietadla, funkčnosť avioniky a častí rádiotechnického komplexu.

Platformou pre A-100 je vojenské transportné lietadlo Il-76MD-90A, ktoré má nad trupom namontovanú kapotáž so špeciálnym anténnym systémom. IL-76MD-90A predstavuje hĺbkovú modernizáciu veterána leteckej dopravy Il-76, ktorý je v prevádzke od roku 1974. V porovnaní so svojim predchodcom má značne vyššiu nosnosť - až 60 ton oproti pôvodným 48 tonám.

Vďaka novému motoru PS-90A-76 má lietadlo väčší výkon a ekonomickejšiu prevádzku. Dolet Il-76MD-90A pri plnom zaťažení je 4000 km, pri zaťažení 40 ton je to 6500 km.

Vývoj nového rádiolokačného systému sa začal v koncerne Vega v júni 2006. V roku 2013 bolo prijaté rozhodnutie, že lietadlá A-50 budú nahradené novými A-100 Premier, postavenými na základe Il-76MD-90A. Toto rozhodnutie síce umožnilo umiestniť radar na modernú leteckú platformu, vývoj nového lietadla však zároveň spôsobil omeškanie celého projektu. Pôvodný plán totiž počítal so zavedením A-100 do ruských vzdušných síl už v roku 2015.

Prvé letecké testy jednotlivých častí nového rádiotechnického vybavenia začali 26. októbra 2016 na lietadle A-100LL, ktoré vzniklo úpravou jedného z prevádzkovaných lietadiel A-50.

Rusko plánuje lietadlami A-100 Premier nahradiť stroje A-50 a A-50U, ktorých má v súčasnosti asi 14. Ešte pred pol rokom bola zverejnená informácia, že do roku 2020 bude ruské letectvo vybavené 39 lietadlami Premier. V súčasnosti možno povedať, že tento plán nie je reálny, keďže podľa najnovšieho vyjadrenia ruského ministra obrany Sergeja Šojgu by sériová výroba a dodávky lietadiel ruskému letectvu mali začať v roku 2020.

Súčasná produkcia uľjanovského leteckého závodu Aviastar-SP predstavuje 3 lietadlá Il-76MD-90A ročne. Aviastar-SP síce plánuje do roku 2019 zvýšiť produkciu na 10 lietadiel ročne, avšak táto výroba sa netýka len lietadiel včasnej výstrahy a riadenia. Časť produkcie pripadá na dopravné a tankovacie lietadlá. Výroba 39 kusov A-100 tak môže trvať približne 13 rokov.

Zároveň je treba dodať, že produkcia samotných nosičov je tá jednoduchšia časť projektu A-100 Premier. K technologicky náročnejším prvkom patrí rádiolokačný komplex, ktorý musí byť výkonnejší ako radar Šmeľ na lietadlách A-50.

Šmeľ bol skonštruovaný koncom 70. rokov a dokázal detegovať vtedajšie bombardéry až na vzdialenosť 600 km. Okrem vzdušných cieľov dokázal zachytiť aj vojenskú techniku na povrchu Zeme, pričom kolónu tankov detegoval v rádiuse 250 km. Mohol sledovať až 200 cieľov a súčasne na 30 z nich navádzať stíhacie lietadlá.

Sovietsky zväz vyrobil 40 lietadiel A-50, ktoré v tej dobe postačovali na zabezpečenie vzdušného priestoru. V priebehu času sa však objavili nové hrozby, hlavne v podobe stealth lietadiel F-22 a F-35, ktoré navyše disponujú modernými prostriedkami elektronického boja.

Lietadlá A-50 už neboli spôsobilé eliminovať všetky hrozby, ktoré priniesli inovácie leteckého priemyslu krajín NATO. V dôsledku toho prešli lietadlá A-50 v roku 2011 hlbokou modernizáciou, ktorá sa týkala hlavne modernejšej avioniky a výkonnejšieho rádiolokátora. Detekčné schopnosti nového radaru Šmeľ II sa zlepšili o 15-25%. Rádiolokátor by mal byť schopný zachytiť stíhacie lietadlá štvrtej generácie na vzdialenosť 400 km. Zároveň sa počet sledovaných cieľov zvýšil na 300, pričom na 40 z nich môže navádzať stíhačky. V dnešnej dobe prevádzkuje ruské letectvo štyri takto modernizované lietadlá A-50U, avšak ani tie už nespĺňajú súčasné bezpečnostné požiadavky.

Objavujú sa nové typy vzdušných cieľov, voči ktorým je ruská protivzdušná obrana stále zraniteľnejšia. Ide hlavne o stealth lietadlá, malé bezpilotné lietadlá a nízko letiace strely s plochou dráhou letu. A-100 Premier bude predstavovať novú generáciu lietadiel včasnej výstrahy a riadenia, ktoré budú schopné bojovať aj proti týmto moderným hrozbám.

Zdroj:

Первый полет опытного образца нового самолета радиолокационного дозора и наведения А-100