Americké námorníctvo získalo nový prieskumný dron

14.11.2017

Dňa 10. novembra dodala spoločnosť Northrop Grumman americkému námorníctvu prvé prieskumné bezpilotné lietadlo typu MQ-4C Triton.

Do konca roka by malo námorné letectvo získať ešte jeden kus, pričom celkovo plánuje obstarať až 68 týchto lietadiel. Stroje MQ-4C Triton budú zaradené do perute hliadkovacích bezpilotných lietadiel VUP-19, ktorá sa nachádza v Jacksonville (na Floride).

Ako uviedol viceprezident spoločnosti Northrop Grumman Doug Shaffer, "toto lietadlo predstavuje pre námorné letectvo začiatok novej éry." Triton patrí do kategórie bezposádkových lietadiel HALE (High Altitude Long Endurance), t.j. dokáže operovať vo vysokých nadmorských výškach a má veľkú letovú vytrvalosť. Jeho výškový dostup je viac ako 16 km a vo vzduchu vydrží až 24 hodín.

Vďaka unikátnemu senzorovému vybaveniu má pokrytie oblasti v rozsahu 360 stupňov. Dokáže tak nepretržite detegovať hladinové plavidlá na obrovských oceánskych plochách.

Pohon Tritonu zabezpečuje jeden prúdový motor Rolls-Royce AE 3007, ktorý je derivátom motorov, použitých aj v dopravných lietadlách Citation X alebo Embraer ERJ 145. Maximálny ťah motora je 39 kN, čo umožňuje dronu dosiahnuť rýchlosť 575 km/h. Dolet stroja je viac ako 15 000 km, vďaka čomu bude Triton schopný uskutočňovať prieskum v rádiuse až 3 700 km.

Celkovo 68 dronov MQ-4C Triton by malo byť súčasťou väčšieho monitorovacieho systému, do ktorého bude zaradených aj 117 protiponorkových lietadiel P-8A Poseidon. Tieto stroje v budúcnosti úplne nahradia zastarané P-3 Orion. Predpokladá sa, že Triton dokáže nahradiť aj lietadlá elektronického prieskumu EP-3E ARIES. Už budúci rok plánuje US Navy nasadiť prvé dva Tritony na základni Guam.

Vývoj Tritonu začal v apríli 2008 a prvý prototyp absolvoval testovací let v máji 2013. MQ-4C Triton bol vyvinutý na základe RQ-4N, čo je námorná verzia prieskumného lietadla RQ-4B Global Hawk. Triton má v porovnaní s Global Hawkom zosilnený drak a krídla kvôli zvýšeniu vnútorného užitočného zaťaženia, ale aj kvôli lepšej odolnosti voči krupobitiu a zrážkam s vtákmi. Takto prepracovaný trup umožňuje lietadlu pôsobiť aj v drsných námorných poveternostných podmienkach a v prípade potreby získať bližšie informácie o lodiach a iných cieľoch na mori.

Zdroj: Unmanned aircraft with autonomous capability enhances the potential for maritime ISR