Dokáže Kanada využiť potenciál nových striel?

30.11.2017

Začiatkom novembra bol Kanade schválený predaj najmodernejších rakiet typu vzduch-vzduch AIM-120D v hodnote 140 miliónov amerických dolárov.

CF-18 Hornet odpaľuje strelu AIM-7 Sparrow
CF-18 Hornet odpaľuje strelu AIM-7 Sparrow

Kanada objednala 32 rakiet AIM-120D spolu s podporným vybavením, náhradnými dielmi, technickou dokumentáciou, výcvikom, technickou a logistickou podporou. Problémom však je, že kanadské stíhačky CF-18 Hornet nemôžu využiť jednu z hlavných predností tejto strely, ktorou je jej predĺžený dolet.

Zdá sa, že nákup týchto moderných striel súvisel s obstaraním 18 nových stíhačiek F/A-18 Super Hornet. Od tejto dohody však Kanada odstúpila v dôsledku veľkého obchodného sporu medzi Boeingom a kanadským Bombardierom. Skutočnosť, že proces obstarania AIM-120D pokračuje, je preto prinajmenšom zvláštna.

Od roku 2003 sú kanadské Hornety vyzbrojené strelami AMRAAM vo verzii AIM-120C, ktorých počiatočná objednávka predstavovala 97 kusov. Tieto stíhačky prešli v priebehu používania modernizáciou, vrámci ktorej bol zastaraný rádiolokátor AN/APG-65 nahradený novším AN/APG-73. Odhaduje sa, že tento radar dokáže detegovať vzdušný cieľ vo veľkosti stíhačky na vzdialenosť asi 56 km. Detekčná schopnosť tohto radaru voči stíhacím lietadlám je však stále nižšia ako dosah striel AIM-120D.

Jediným opodstatneným argumentom pre nákup týchto rakiet je fakt, že AIM-120D môžu byť použité proti strategickým bombardérom, ktoré majú oveľa väčšiu efektívnu odrazovú plochu a radar Hornetu ich tak dokáže zachytiť na väčšiu vzdialenosť. Vzhľadom na stále agresívnejšiu zahraničnú politiku Ruska a jeho opätovné zavedenie strategických diaľkových letov ruských bombardérov by to dávalo zmysel. Navyše ochrana kanadského vzdušného priestoru nie je jednoduchou záležitosťou, keďže kanadské stíhačky musia hliadkovať pozdĺž pomerne dlhej severnej hranice krajiny. Treba však povedať, že schopnosti striel AIM-120D budú i tak prevyšovať dosah rádiolokátora AN/APG-73, hoci aj použitého na detekciu veľkorozmerných vzdušných cieľov.

AIM-120D má pri zachovaní rovnakých rozmerov oveľa väčší dosah ako AIM-120C. Hoci presné parametre sú predmetom utajenia, predpokladá sa, že dosah AIM-120D môže byť až 160 km. Aby mohol byť plne využitý potenciál AIM-120D, lietadlo by muselo byť vybavené radarom typu AESA, akým je napríklad AN/APG-79, ktorý sa nachádza na palube strojov F/A-18E/F Super Hornet alebo iných moderných stíhačiek.

Rádiolokátory AESA (Active Electronically Scanned Array) majú väčší dosah, dokážu sledovať naraz oveľa viac vzdušných cieľov a zároveň majú lepší výkon v prostredí elektronického boja. Avšak modernizácia 30 rokov starých kanadských lietadiel modernými radarmi by nedávala veľký zmysel. Vyžadovala by si príliš veľkú investíciu, ktorá by sa už nevyplatila, keďže kanadské kráľovské vzdušné sily plánujú vyradiť tieto stroje v roku 2025.

Niektoré médiá však informujú, že tento termín by sa mohol posunúť až na rok 2032. Ak by k ukončeniu ich služby malo prísť skutočne až o 15 rokov, výmena palubných rádiolokátorov by nepochybne prichádzala do úvahy.

Otázka obmeny kanadského stíhacieho letectva je však stále otvorená. Od roku 2016 mala byť zabezpečená stíhačkami 5. generácie F-35, na ktorej vývoji sa Kanada podieľala od roku 1997. V roku 2015 však nová kanadská vláda kvôli vysokým nákladom od tohto programu odstúpila.

Len budúcnosť ukáže, či sa Kanada rozhodne nakoniec pre Super Hornet, F-35 alebo iné moderné stíhacie lietadlo (do úvahy by prichádzal ešte Eurofighter Typhoon alebo Dassault Rafale). Faktom však je, že až do zavedenia nových stíhačiek nebude potenciál 32 rakiet za 140 miliónov plne využitý.

Zdroj: Canada May Buy AIM-120D Missiles That Outrange Its CF-18's Radar's Reach