E-2D už môžu tankovať vo vzduchu

15.09.2019

Americké námorníctvo získalo prvé palubné lietadlo včasnej výstrahy vo verzii E-2D, ktoré už je schopné dopĺňať palivo počas letu. Tým sa výrazne sa zvýši ich letová vytrvalosť, čo zásadne "mení pravidlá hry".

Nový stroj bol 9. septembra dodaný letke VAW-120, ktorá sa nachádza na základni Norfolk vo Virignii. Letka slúži americkému námorníctvu na výcvik pilotov a technického personálu. Teraz sa môže začať výcvik inštruktorov, ktorý bude spočívať v nácviku tankovania s viacerými tankermi námorníctva a letectva vrátane F/A-18.

V minulosti už námorníctvo získalo trojicu E-2D upravených tak, že mohli tankovať vo vzduchu, tieto stroje však slúžili ako prototypy na testovacie účely. Na základe súčasných plánov by tento nový typ mal dosiahnuť počiatočnú operačnú spôsobilosť na budúci rok.

Námorníctvo zamýšľa kúpiť minimálne 29 lietadiel E-2D Hawkeye s nadstavcom na dopĺňanie paliva. Jednotková cena E-2D je okolo 169 miliónov dolárov, pričom táto nová funkcionalita zvyšuje náklady na lietadlo o ďalšie 2 milióny. Do konca roku 2020 chce mať námorníctvo dve operačne spôsobilé letky lietadiel včasného varovania, ktoré budú vybavené nadstavcom na tankovanie.

Schopnosť dopĺňať palivo počas letu umožní E-2D nielen zvýšiť akčný rádius, ale aj zostať v oblasti hliadkovania dlhšiu dobu. Typická misia lietadiel Hawkeye trvá v súčasnosti približne štyri hodiny, z ktorých dve a pol pripadá na samotné hliadkovanie. S tankovacím nadstavcom sa predĺži celkový čas misie na sedem hodín, pričom päť z nich bude lietadlo v cieľovej oblasti monitorovať vzdušný priestor.

S predĺženým doletom však musí námorníctvo vyriešiť nový problém, ktorým je vysoká záťaž na posádku. Nie je žiadnym tajomstvom, že Hawkeye je značne nepohodlné lietadlo. To potvrdil aj bývalý námorný dôstojník Craig "Slim" Picken, ktorý slúžil na palube E-2C. Ten sa považuje za šťastlivca, pretože nikdy nemusel lietať v E-2 so schopnosťou tankovania počas letu. V rozhovore s redaktorom portálu The War Zone uviedol: "Traja letový dôstojníci sedia vzadu, bokom od seba štyri a viac hodín v tmavej trubici. Obrovské lopatky vrtule sú hlučné a vibrácie z nich pôsobia vyčerpávajúco."

"Klimatizácia tiež nikdy nefungovala dobre. Chlapovi, ktorý je úplne vzadu, vždy mrzne zadok, zatiaľ čo dôstojník sediaci najbližšie k radaru sa pripeká. Vždy som bol vďačný za to, že lietadlo nemalo schopnosť tankovania počas letu. Toto trýznenie trvalo len päť hodín. Už jeden let denne bol únavný. Dva lety v ten istý deň boli úplne vyčerpávajúce!" Z uvedeného vyplýva, že námorníctvo bude musieť zabezpečiť, aby posádky E-2 zvládli zvýšenú záťaž, ktorá ich čaká pri oveľa dlhších misiách.

Pripomeňme, že verzia E-2D bola zavedená v roku 2014 (v tej dobe ešte bez tankovacieho nadstavca). Od svojho predchodcu (E-2C) sa "déčko" líši novým rádiovým vybavením, skleným kokpitom, novým misijným počítačom a systémom riadenia letu, integrovaným satelitným komunikačným systémom a vylepšenými motormi. Lietadlo je vybavené aj novým radarom, ktorý dokáže okrem lietadiel veľkosti stíhačiek detegovať a sledovať aj riadené strely a lietadlá s nízkou efektívnou odrazovou plochou. Inými slovami, mal by zachytiť aj stealth stíhačky, ako sú čínska J-20 alebo ruská Su-57.

E-2D dokáže zdieľať taktické informácie so stíhacími lietadlami F/A-18E/F a F-35C alebo krížnikmi a torpédoborcami. Vďaka tomu môže navádzať protilietadlové strely SM-6, vypálené z bojových lodí ako aj rakety AIM-120 AMRAAM, ktoré sú súčasťou výzbroje stíhacích lietadiel.

Dáta z jednotlivých flotíl naznačujú, že americké námorníctvo v súčasnosti prevádzkuje 38 lietadiel E-2D. Ďalších 37 je ešte objednaných, čím sa v budúcnosti zvýši celkový počet týchto strojov na 75.

Zdroj: Navy Training Squadron Receives First E-2D Hawkeye With New Aerial Refueling Capability

US Navy takes first E-2D with refueling probe