F-35 dosiahla 100 000 letových hodín bez jedinej havárie

06.08.2017

V júli dosiahli lietadlá F-35 významný míľnik, keď nalietali úhrnne 100 tisíc hodín a navyše bez pádu jediného stroja.

F-35 sa prvýkrát vzniesla do vzduchu 15. decembra 2006 a odvtedy prebiehajú veľmi intenzívne jej letové testy. Aj keď v priebehu tohto obdobia zachvátil stroje F-35 trikrát vážny požiar, raz dokonca počas letu, žiadny z nich sa nezrútil k zemi. Navyše nikdy nedošlo k úmrtiu pilota. To je v ostrom kontraste so stíhacími lietadlami, vyvíjanými počas studenej vojny, ktoré dosiahli oveľa vyššiu mieru nehôd.

Ako už bolo spomenuté, v celej flotile lietadiel F-35 boli doteraz zaznamenané iba tri incidenty triedy "A". Pod týmto označením rozumie americké ministerstvo obrany poškodenie lietadla za 2 mil. USD a viac alebo nehodu, pri ktorej dôjde k strate na životoch alebo trvalej invalidite člena posádky. K prvej takejto udalosti došlo v roku 2014, keď sa stíhačka F-35A pripravovala na vzlet a náhle ju zachvátil požiar. Pilotovi sa podarilo lietadlo vypnúť a uniknúť bez zranenia. Ďalšiu F-35A zachvátil požiar v septembri 2016, pričom pilot utrpel popáleniny krku, hlavy a tváre. V novembri 2016 sa lietadlo F-35B vznietilo počas letu, avšak pilot dokázal so strojom úspešne pristáť.

Zo súčasných amerických stíhacích lietadiel má najnižšiu mieru nehodovosti F-15 Eagle. Miera incidentov triedy "A" na 100 000 nalietaných hodín dosahuje pri tomto stroji hodnotu 2,36. Navyše sa väčšina týchto nehôd stala v prvých rokoch používania F-15 a posledných 30 rokov majú klesajúcu tendenciu. V prípade námorných F/A-18 Hornet je táto hodnota 2,84 a pri lietadlách F-16 je to 3,45. Relatívne vysokú mieru nehodovosti, až na úrovni 5,49, zaznamenal F-22 Raptor. V roku 2002 bola však táto hodnota pri strojoch AV-8B Harrier až na úrovni 11,44.

Vo všeobecnosti sa dá povedať, že nehodovosť stíhacích lietadiel výrazne klesá. Na počiatku éry nadzvukového letectva boli havárie oveľa častejším javom. Pri stíhačkách F-100 Super Saber pripadalo na 100 000 letových hodín až 21 incidentov triedy "A". V absolútnom vyjadrení to znamenalo, že z 2 294 Super Sabrov stratili vzdušné sily 889 lietadiel. Len v roku 1958 došlo k 116 nehodám, pri ktorých zahynulo 47 pilotov.

Najnebezpečnejším strojom povojnovej éry bol pravdepodobne F-104G Starfighter. Západonemecká Luftwaffe zaznamenala desivú štatistiku, keď na 100 000 nalietaných hodín pripadalo 139 havarovaných lietadiel F-104. Luftwaffe stratila pri nehodách až 30 percent svojich Starfighterov.

V porovnaní s údajmi z obdobia studenej vojny je F-35 veľmi bezpečným lietadlom. Ak ju porovnávame so súčasnými lietadlami, je F-35 rovnako bezpečná, resp. bezpečnejšia. Tri incidenty triedy A na 100 000 hodín letu nie sú vôbec zlým výsledkom, najmä pre lietadlo, ktoré je ešte stále vo vývoji. Ak si F-35 udrží túto nízku mieru nehodovosti, stane sa jednou z najbezpečnejších stíhačiek vo vojenskej histórii USA.

Zdroj: F-35 Passes 100,000 Hour Mark with No Crashes