India sa sťažuje na nespoľahlivosť MiGu-29K

17.07.2017

Jediné palubné stíhacie lietadlo indického námorníctva MiG-29K dlhodobo čelí problémom so spoľahlivosťou.

Táto záležitosť je pre indickú stranu natoľko závažná, že bola diskutovaná s Ruskom na úrovni najvyšších predstaviteľov vlád oboch krajín. Rusko už poslalo svoje technické tímy, aby identifikovali vzniknuté problémy a našli riešenia na ich odstránenie.

Palubné stíhačky musia byť veľmi odolné, keďže dosadnutia na palubu lietadlovej lode bývajú mimoriadne tvrdé. Taktiež musia udržiavať pri pristátí vysoké rýchlosti, aby boli pripravené na okamžité vzlietnutie v prípade, že sa nedokážu hákom zachytiť o brzdiace lano.

Indické MiG-29K čelia dlhodobo problémom s pevnosťou trupu, s riadiacim systémom fly-by-wire a poruchovosťou motorov. To následne spôsobuje veľmi nízku operačnú nasaditeľnosť lietadiel. Minuloročný audit odhalil, že v prípade jednomiestnych MiG-29K sa táto hodnota pohybuje medzi 15,93 a 37,63 %, pri dvojmiestnych cvičných MiG-29KUB je to 21,30 - 47,14 %. V správe sa tiež uvádza, že uvedené technické problémy môžu znížiť deklarovanú životnosť lietadla, ktorá by mala byť 6000 letových hodín alebo 25 rokov.

Na základe zmlúv z roku 2004 a 2010 získala India celkovo 45 lietadiel MiG-29K/KUB. Ich dodávky začali v roku 2009 a od roku 2010 sú zavedené v indickom námornom letectve. India prevádzkuje MiG-29K z leteckej základne Hansa v štáte Goa, ako aj z paluby lietadlovej lode INS Vikramaditja. Stíhačky budú slúžiť aj na novej lietadlovej lodi INS Vikrant, ktorej výstavba však nebude ukončená skôr ako v roku 2023.

MiG-29K nemá s prvou verziou MiGu-29 (Izdelije 9-12) už takmer nič spoločné. Drak lietadla tvoria asi z 15 % kompozitné materiály, čím sa docielilo niekoľkonásobné zníženie efektívnej odrazovej plochy. Stroj je riadený prostredníctvom zálohovaného elektronického systému fly-by-wire a ovládacie prvky v kabíne pilota sú usporiadané podľa konceptu HOTAS (Hands-On-Throttle-And-Stick). Palubný rádiolokátor Žuk-ME dokáže sledovať 10 vzdušných cieľov súčasne a na štyri z nich navádzať rakety. S tromi externými palivovými nádržami preletí MiG-29K vzdialenosť až 3 000 km, dolet však môže byť ešte predĺžený vďaka systému tankovania počas letu. Protilietadlovú výzbroj stíhačiek predstavujú rakety R-73 s tepelným navádzaním a rakety R-77 s aktívnym rádiolokačným systémom navedenia. Proti hladinovým cieľom môžu MiGy použiť riadené strely Ch-35 a Ch-31A.