Nový Gripen prelomil zvukovú bariéru

05.11.2017

Spoločnosť Saab oznámila, že nová stíhačka Gripen E letela po prvýkrát nadzvukovou rýchlosťou. Lietadlo prelomilo zvukovú bariéru 18. októbra počas letu nad Baltským morom.

Prekročenie letovej rýchlosti Mach 1 bolo súčasťou prebiehajúcich letových skúšok. Cieľom testov bolo dosiahnuť na niekoľko minút nadzvukovú rýchlosť a zhromaždiť údaje z lietadla. Pilot počas tohto letu vykonal niekoľko manévrov, čo potvrdilo vhodnosť mierne modifikovaného draku stroja s výkonnejším motorom.

"Ako piloti Gripenov sme zvyknutí na extrémne rýchlosti, ale prekonať po prvýkrát rýchlosť zvuku na novom lietadle, to si človek naozaj vychutnáva", povedal testovací pilot Saabu Marcus Wandt. Dodal ešte, že "je dôležité, aby lietadlo zvládlo plynulý prechod cez transonickú zónu a tento stroj to jednoznačne zvládol veľmi hladko".

Viceprezident Saabu Jonas Hjelm uviedol: "individuálne míľniky, ako je tento nadzvukový let, dokazujú dôkladnosť nášho inžinierskeho prístupu. Navyše program letových skúšok Gripen E prebieha veľmi dobre a zároveň zostáva v centre našej pozornosti termín dodávok stíhačiek prvým dvom zákazníkom." Mal na mysli švédske letectvo, ktoré požaduje 60 nových stíhačiek a Brazíliu, ktorej vzdušné sily objednali 36 strojov JAS 39E/F. Harmonogram sériovej výroby brazílskych Gripenov bol zverejnený začiatkom októbra, o čom informoval jeden z našich článkov.

Pripomeňme, že prvý let prototypu nového Gripenu E sa konal 15. júna 2017 a trval 40 minút. Stroj vzlietol z letiska Saabu v Linköping a preletel cez východné časti Östergötlandu. Počas svojej premiéry lietadlo vykonalo niekoľko základných úkonov, vrátane zasunutia a vysunutia podvozku.

Let nadzvukovou rýchlosťou je ďalší významný míľnik tohto projektu, ktorý prototyp absolvoval po 20 hodinách letových skúšok.

Nový Gripen bude opäť vyrábaný v jednomiestnej (JAS 39E) a dvojmiestnej verzii (JAS 39F). Stroje budú vybavené výkonnejším motorom General Electric F414, ktorého maximálny ťah je 98 kN. Maximálna vzletová hmotnosť by mala oproti verziám C/D vzrásť o 2 500 kg (na 16 500 kg). Od svojho predchodcu je nový Gripen dlhší o 30 cm a rozpätie krídel je taktiež predĺžené o 20 cm (na 8,6 m). Objem paliva v interných nádržiach sa zvýšil o 40%, čím sa predĺžil aj dolet. Nová verzia je vybavená rádiolokátorom s aktívnym elektronickým skenovaním Raven ES-05. Novinkou je aj senzor Skyward-G od spoločnosti SELEX Galileo, ktorý slúži na detegovanie, sledovanie a identifikovanie cieľov na základe tepelného žiarenia.

Zdroj:

Gripen E goes supersonic

First flight success for Gripen E