Zapojenie irackého letectva do vojny proti IS

29.10.2017

V týchto dňoch prebieha boj za oslobodenie mesta Kaim, ktoré je poslednou baštou bojovníkov Islamského štátu v Iraku. Tieto pozemné operácie prebiehajú za výdatnej pomoci letectva, bez ktorých by bol postup jednotiek oveľa pomalší.

Hoci priamu palebnú podporu poskytovali irackej armáde hlavne lietadlá USA, Británie a Francúzska, do leteckých útokov sa zapojilo aj obnovené iracké letectvo. To sa v súčasnosti opiera hlavne o stíhačky F-16IQ, ľahké útočné stroje L-159 Alca, ale aj bezpilotné lietadlá CH-4.

F-16IQ

V januári 2011 objednal Irak 18 stíhačiek F-16C/D Block 52 a v roku 2012 podpísal zmluvu na ďalších 18 kusov. V marci 2012 absolvoval v Spojených štátoch prvý iracký pilot špecializovaný výcvik na lietadle F-16. Nasledoval výcvik ďalších pilotov a zaškolenie 350 členného personálu technikov, majúcich na starosť údržbu stíhačiek. V tej dobe ešte nikto netušil, ako veľmi bude nová iracká vláda tieto lietadlá potrebovať.

Na základe pôvodného plánu mali prvé F-16 preletieť do Iraku v septembri 2014. Avšak mohutná invázia Islamského štátu donútila Bagdad tento termín presunúť. Prvé dva stroje tak pristáli na irackej základni Balad až 13. júla 2015 a položili základný kameň 9. stíhacej eskadry.

K prvému bojovému nasadeniu nových stíhačiek došlo 6. septembra 2015. Počas štyroch dní uskutočnili iracké F-16 okrem prieskumu aj 15 leteckých útokov na nepriateľské pozície v provinciách Saláh ad-Dín a Kirkúk severne od Bagdadu. Pri bombardovaní konvoja Islamského štátu, ktorý smeroval od Sinjaru (mesto pri hraniciach so Sýriou) k mestu Tal Afar, zabili sedem militantov a ďalších 12 zranili. Dňa 14. septembra 2015 uskutočnili iracké F-16 blízko mesta Hawídža nálet, pri ktorom sa podarilo úplne zničiť most cez rieku Zab. Most mal pre bojovníkov Islamského štátu strategický význam, pretože cez neho prúdili dodávky zásob zo Sýrie. O desať dní neskôr sa lietadlám F-16 podarilo v Mosule zasiahnuť továreň na výrobu improvizovaných výbušných náloží.

V októbri 2015 zomrelo pri jednom z náletov dvadsať militantov IS a pri ďalšom sa podarilo zničiť konvoj smerujúci do Mosulu. Úspešným dňom pre pilotov F-16 bol 25. október, kedy zbombardovali hneď dva významné nepriateľské ciele. Jedným z nich bol sklad zbraní v Albu Shajil a druhým jaskyňa na vrchu Makhoul, kde sa zabarikádovali bojovníci z IS. 25. októbra sa cieľom náletov F-16 stala centrála IS v okrese Kabisa západne od Ramádí, kde zabili deväť militantov, zničili dve vozidlá a dve cisterny s pohonnými hmotami. Celková bilancia irackých pilotov F-16 od začiatku septembra do konca októbra 2015 predstavovala 62 letov, pri ktorých zničili 160 cieľov.

Vo februári 2016 pribudli k 9. stíhacej eskadre ďalšie dva stroje, čím sa ich celkový počet zvýšil na šesť. Od februára do júna 2016 podporovali stíhačky F-16 pozemné jednotky počas bitky o Ramádí a pri oslobodzovaní Fallúdža. V tomto období sa podarilo zničiť v provinciách Albu Šehab a Amiriyat Fallúdža taktiež dve budovy obývané IS, dva sklady zbraní a 60 raketových odpaľovacích zariadení. Piloti 9. stíhacej eskadry zbombardovali aj závod na výrobu improvizovaných výbušných náloží, továreň na obrnené vozidlá, ako aj tzv. ekonomické sídlo IS.

Do marca 2017 získal Irak ďalších 12 nových stíhačiek, čím sa ich počet v irackom letectve rozrástol na 18. Bol to dostatočný počet na to, aby iracké vzdušné sily dokázali dodnes udržať vysokú intenzitu leteckých operácií.

L-159 Alca

V roku 2015 kúpilo iracké letectvo od Česka 15 ľahkých útočných lietadiel L-159 Alca. Z tohto počtu je len 12 strojov letuschopných (10 jednomiestnych a 2 dvojmiestne). Zvyšné tri by mali byť použité len na náhradné diely.

Tieto lietadlá boli údajne prvýkrát nasadené v bojoch o mesto Fallúdža v máji 2016. Neskôr sa však objavila informácia, že prvým bojovým krstom si L-159 prešla až 27. októbra 2016 pri bojoch s Islamským štátom v blízkosti mesta Mosul. O úspešnosti nasadenia týchto lietadiel zatiaľ nie je príliš veľa dostupných informácií, preto je ťažké zhodnotiť, v akej miere prispeli k porážke Islamského štátu.

CH-4B "Dúha"

V marci 2015 sa objavili prvé fotografie, ktoré dokazovali, že Irak kúpil od Číny bezposádkové lietadlá CH-4B. Oficiálne však Irak zverejnil zábery nových vyzbrojených dronov až v októbri. Výzbroj týchto lietadiel tvoria laserom navádzané strely typu vzduch-zem AR-1, ktoré sú derivátom čínskych protitankových striel HJ-10. Lietadlo však dokáže niesť aj navádzané bomby FT-5 s hmotnosťou 100 kg. Na zverejnenom videu sú vidieť dve pozemné riadiace stanice, čo napovedá, že Irak prevádzkuje minimálne štyri drony CH-4B. Podľa niektorých odborníkov však muselo iracké letectvo kúpiť aspoň šesť až dvanásť týchto lietadiel, aby bolo možné ich efektívne využitie.

Iracké drony sa zapojili prvýkrát do bojov 6. decembra 2015, keď pri oslobodzovaní mesta Ramadi útočili na delostrelecké pozície Islamského štátu. Odvtedy bolo zaznamenané viacnásobné použitie týchto bezpilotných lietadiel, napríklad pri oslobodzovaní mesta Falúdža alebo pri operáciách v provincii Al-Anbar.

S ich nasadením sa však spája aj tragický incident, keď v januári 2016 ich operátori spustili streľbu do vlastných radov. V dôsledku tohto chybného náletu zomrelo v blízkosti mesta Tikrit deväť členov šítskych milícií.