Prvé predprodukčné radary AESA pre MiG-35 budú až koncom roka 2017

10.07.2017

Ako uviedol predstaviteľ korporácie Fazotron-NIIR, ktorá vyvíja palubný rádiolokátor s aktívnym elektronickým skenovaním pre MiG-35, tak prvý predprodukčný kus bude hotový až koncom tohto roka.

Radary kategórie AESA (Active Electronically Scanned Array) sú odolnejšie voči rušeniu a zároveň komplikujú protivníkovi ich detekciu. Sú štandardným vybavením stíhačiek 5. generácie, ako sú americké F-22 alebo F-35. Postupne však nahrádzajú aj staršie rádiolokátory na palubách lietadiel 4. generácie. Americké letectvo integruje AESA rádiolokátory do stíhačiek F-16C/D, F-15C/D a F-15E. Z európskych strojov sú týmto moderným radarom vybavené iba francúzske lietadlá Rafale. Holding Eurofighter zafinancoval vývoj AESA radaru pre stíhačky Typhoon, avšak žiaden z európskych používateľov týchto lietadiel zatiaľ neprejavil o nový senzor záujem. Švédsky Gripen NG by mal tiež dostať moderný AESA radar od spoločnosti Selex ES.

Ruská firma Fazotron už má isté skúsenosti s vývojom rádiolokátora kategórie AESA. Jeden takýto exemplár nazvaný Žuk-A bol inštalovaný na prototype MiGu-35, ktorý sa zúčastnil indického tendra na nákup 126 ľahkých viacúčelových bojových lietadiel. Vo výberovom konaní nakoniec zvíťazil francúzsky Dassault so stíhačkou Rafale a ďalší vývoj rádiolokátora bol pozastavený.

V roku 2014 prejavil záujem o stíhačky MiG-35 Egypt, preto sa vývojové práce na lietadle opäť rozbehli. Medzitým zmenilo názor aj ruské letectvo, ktoré dlhodobo favorizovalo Su-35 a o nových MiGoch prehlasovalo, že ich jednotková cena je príliš vysoká. V tomto zmysle donedávna informovali aj ruské médiá, keď hovorili o plánovanom nákupe len 37 lietadiel MiG-35. Podľa posledného vyjadrenia Viktora Bondareva by však MiG-35 mohol nahradiť všetky MiGy-29, ktoré sú v súčasnosti v ruskom letectve zavedené. Faktom však zostáva, že zo strany ruského ministerstva obrany nebola doteraz podpísaná žiadna záväzná objednávka.

Prvé dva prototypy MiGu-35 podstupujú od februára tohto roku letové skúšky na letisku Žukovskyj . Zatiaľ však len s pulzným dopplerovským radarom Žuk-M, ktorý je nainštalovaný aj na MiGoch-29 SMT. Vzdušno-kozmické sily Ruskej federácie sa definitívne rozhodnú, v akom počte nakúpia MiG-35 až potom, čo budú ukončené letové skúšky s novým radarom Žuk-AE kategórie AESA. Finálne rozhodnutie tak možno očakávať najskôr v roku 2018 a spustenie sériovej výroby zrejme až o rok neskôr.

Zdroj: Первый предсерийный образец радара с активной фазированной решеткой для МиГ-35 планируется создать до конца года