Su-33 tak skoro do „dôchodku“ nepôjdu

19.07.2017

Hoci ešte v roku 2015 informovali ruské médiá o postupnom vyraďovaní Su-33 a ich nahrádzaní modernými MiG-29K, tak v súčasnosti je situácia úplne iná. Rusko hovorí o modernizácii všetkých Suchojov a ich nezastupiteľnej úlohe na palube lietadlovej lode Admirál Kuznecov.

Prvou indíciou, že Su-33 nebudú tak skoro vyradené, bolo minuloročné ohlásenie modernizácie 10-12 lietadiel. Ešte pred vyplávaním Kuznecova smerom k brehom Sýrie, bolo asi 10 strojov vybavených palubným zameriavacím systémom SVP-24 (Gefest). Gefest predstavuje špecializovaný výpočtový podsystém, ktorý umožňuje presné navedenie voľne padajúcich bômb na cieľ. Prepočítava polohu lietadla a cieľa na základe systému GLONASS, berie do úvahy rýchlosť a smer letu lietadla, trajektóriu letu bomby a hydrometeorologické podmienky. Pravdepodobnosť zničenia malých dobre chránených podzemných zariadení sa tak zvýšila na 30 až 40%.

Ako uviedol pred pár dňami náčelník námorného letectva generálmajor Igor Kožin, 50% strojov z flotily Su-33 získalo nové bojové systémy, určené na efektívnejšie ničenie námorných a pozemných cieľov. Tým sa ich potenciál zvýšil na úroveň moderných Su-30SM. Preto touto modernizáciou prejdú aj všetky ostatné stíhačky Su-33.

Navyše koncom júna bola znovu obnovená výroba motorov AL-31F série 3, určených práve pre lietadlá Su-33.

Nie sú známe dôvody, na základe ktorých sa ruské námorné letecvto rozhodlo ponechať si Su-33 naďalej v službe. MiG-29K je viacúčelové lietadlo s modernou výzbrojou, ktoré by malo byť schopné plniť všetky úlohy palubnej stíhačky. Navyše menšie rozmery umožňujú umiestniť na palubu Kuznecova asi o 50% viac MiGov-29K, ako by to bolo možné pri Su-33. Jedinou nevýhodou lietadiel MiG-29K je bojový rádius, tento hendikep sa však dá výrazne znížiť podvesením troch prídavných palivových nádrží. Jednou z možných príčin ponechania si Su-33 by mohli byť problémy so spoľahlivosťou MiGov, o ktorých otvorene hovorí India. Tá prevádzkuje MiGy-29K už od roku 2010 a má tak paradoxne viac skúseností ako Rusko. Ruské námorné letectvo zaviedlo tieto stroje až v júli 2016, od tej doby však už stihlo prísť o jedno lietadlo. Stíhačke, ktorá chcela pristáť na palube lietadlovej lode, vysadili oba motory a v dôsledku toho sa zrútila do mora.

Je ťažké určiť, na aké obdobie sa modernizáciami podarí predĺžiť životnosť stíhačiek Su-33. Dá sa však predpokladať, že budú slúžiť po boku MiGov-29K až do príchodu nového palubného lietadla. Ruské ministerstvo obrany nedávno zverejnilo, že plánuje vyvinúť nové lietadlo s krátkym alebo dokonca vertikálnym vzletom. Nový stroj by mal vychádzať zo zrušeného projektu stíhačky Jak-141. Hovorí sa o ňom hlavne v súvislosti s novou ruskou lietadlovou loďou. Začiatok jej výstavby je plánovaný na obdobie rokov 2018 až 2025. Vzhľadom na vysokú finančnú náročnosť takýchto projektov je však otázne, či sa Rusku podarí vyčleniť dostatok prostriedkov na zahájenie oboch projektov.

Zdroj: В России возобновили производство двигателей для палубных истребителей Су-33