Sýrski rebeli zostrelili ďalšiu vládnu stíhačku MiG-21

19.08.2017

Rebeli zo skupiny Sily martýra Ahmad al-Abdo tvrdia, že v utorok zostrelili sýrske vojenské lietadlo MiG-21. K zostrelu došlo v provincii Suvajda pomocou protilietadlového kanóna ZU-23.

MiG-21 v múzeu letectva v Berlíne
MiG-21 v múzeu letectva v Berlíne

Pilotovi sa podarilo katapultovať, ale bol zajatý členmi rebelskej frakcie. Podľa ich vyhlásenia je zranený, ale podstupuje liečbu. Ako uviedol hovorca rebelov, "postaráme sa o to, aby sa s pilotom zaobchádzalo v súlade s medzinárodným právom."

Militantom rôznych frakcií sa od začiatku občianskej vojny podarilo zostreliť alebo zničiť 16 lietadiel MiG-21. Zároveň ukoristili tri bojaschopné stíhačky tohto typu.

V súčasnosti disponuje sýrske letectvo asi 50 MiGmi-21 vo viacerých verziách - cvično-bojové MiG-21U/UM, prieskumné MiG-21R a bojové MiG-21bis. Je však otázne, koľko z nich je možné nasadiť, keďže tieto stroje majú už 40 rokov. Navyše krajina zápasí s akútnym nedostatkom náhradných dielov, paliva a munície.

Video nižšie jasne ukazuje, v akom stave sa nachádza sýrske letectvo po šiestich rokoch občianskej vojny. Vidno tu staršieho pilota v hodnosti plukovníka, ktorý je už vo veku, kedy mohol dávno z armády odísť a zamestnať sa v civilnej sfére. Avšak kvôli občianskej vojne sa rozhodol zostať a pomôcť vláde potlačiť militantnú opozíciu. Zub času sa podpísal aj na samotnom lietadle so zastaranou avionikou. Počet letov je obmedzený nielen kvôli stavu leteckej techniky, ale aj kvôli nedostatku paliva. Navyše majú sýrski piloti nedostatok munície, takže si musia svojpomocne vyrábať vlastné bomby. Ne tele bômb, ktoré si vyrábajú v malých dielňach, sú viditeľné stopy hrdze a nerovnomerného zvárania. To im však neuberá na funkčnosti. Keďže piloti MiGov lietajú vo výške pod 2000 metrov, sú schopní bombardovať aj bodové ciele. V takejto nízkej letovej hladine sa však stávajú ľahkou korisťou militantov, vyzbrojených prenosnými protilietadlovými kompletmi.

Migy-21 sa vyrábali v rôznych variantoch od roku 1959 až do roku 1985. V priebehu tohto obdobia sa ich vyrobilo viac ako 11000 kusov, pričom jednotlivé varianty sa od seba líšili pohonom, avionikou a výzbrojou. Väčšina krajín, ktoré mali MiG-21 vo výzbroji, už túto techniku vyradila. V Európe sú poslednými prevádzkovateľmi Rumunsko a Chorvátsko.

Zdroj: Defense World, South Front