Vrtuľníky MD 530F - danajský dar pre Afganistan

27.09.2017

Začiatkom septembra podpísala americká armáda s firmou MD Helicopters zmluvu na nákup 150 vrtuľníkov MD 530F. Stroje majú byť do piatich rokov dodané Afganistanu a iným americkým spojencom.

Podľa vyjadrenia predstaviteľov spoločnosti MD Helicopters prvých 30 vrtuľníkov posilní afganské letectvo v boji proti Talibanu a iným povstaleckým alebo teroristickým skupinám. Dodávka by mala byť zrealizovaná do septembra 2019. MD Helicopters vybaví vrtuľníky digitálnym "skleneným" kokpitom, prídavnou palivovou nádržou s objemom 144 l, guľometnými podvesmi HMP400 a raketnicami M260 na 7 neriadených rakiet kalibru 70 mm.

Plánovaná dodávka je súčasťou programu modernizácie afganského letectva Afghan Aviation Transition Plan (AATP), ktorý bol spustený počas vlády prezidenta Baracka Obamu. Program má pomôcť Afganistanu viesť na svojom území vojenské operácie nezávisle a bez potreby angažovať do tohto úsilia iné krajiny.

Prvých šesť MD 530F získal Afganistan ešte v decembri 2011. Tie boli dodané bez výzbroje a mali slúžiť na výcvik pilotov. V období od marca 2015 do augusta 2016 dostal Afganistan ďalších 26 vrtuľníkov v bojovej konfigurácii, medzičasom však sedem z nich stratil. Prvá várka z týchto vrtuľníkov (6 ks) bola dodaná dosť narýchlo, aby mohli byť čo najskôr nasadené do akcie. Týmto strojom tak chýbalo zameriavacie vybavenie, nevyhnutné na použitie výzbroje. Afganskí piloti preto spočiatku lietali vyzbrojení iba guľometmi, pričom ciele zameriavali pomocou krížov, ktoré si kreslili ceruzkou na predné sklo vrtuľníka. Navyše sa museli dostať pomerne blízko k cieľu, aby mali aspoň nejakú šancu čosi zasiahnuť. V tej dobe vzplanula prvá vlna kritiky týchto vrtuľníkov priamo z radov afganskej armády.

MD 530F mali nahradiť zastarané sovietske stroje Mi-8 a Mi-35, ale aj doplniť flotilu ľahkých útočných lietadiel A-29. Viacerí afganskí predstavitelia však kritizovali obstaranie MD 530F  pre ich slabý výkon. V porovnaní s ruskými vrtuľníkmi (hlavne s Mi-35) zaostávajú nielen vo výkone, ale aj vo výzbroji a slabšom pancierovaní kabíny. Navyše afganské letectvo zápasí s nedostatkom kvalifikovaného personálnu. Všetky tieto faktory bránia v efektívnom využívaní týchto strojov.

"Tento vrtuľník je úplný šrot", uviedol v septembri 2015 plukovník afganského letectva Qalandar Shah Qalandari pre noviny The New York Times. "Úprimne povedané, neviem na čo ho tu máme. Motor je slabý a zadný rotor je kazový. Lietať na tomto vrtuľníku je doslova nebezpečné. Ak pôjdeme po nepriateľovi v nižšej výške a on bude opätovať streľbu, nemôžme to prežiť. Ak by sme chceli útočiť z väčšej výšky, nevieme protivníka vizuálne zamerať."

Qalandari je rusmi vycvičený dôstojník, ktorý bol v tej dobe najkvalitnejším pilotom v Afganistane. Bol otvoreným kritikom viacerých nákupov leteckej techniky, financovanej Američanmi a zástancom obstarania väčšieho množstva vrtuľníkov Mi-35.

Jeho kritika výkonnosti MD 530F v afganských podmienkach bola opodstatnená. Afganistan je prevažne hornatý a počas leta môžu byť teploty v niektorých regiónoch extrémne vysoké. Vrtuľníky sú v porovnaní s lietadlami s pevnými krídlami citlivejšie na hustotu ovzdušia a v takýchto podmienkach môžu mať výrazne obmedzenú nosnosť a dolet. Qalandari pre New York Times povedal, že MD 530F s plnou zásobou munície sa počas letných mesiacov nevie bezpečne dostať do nadmorskej výšky 2100 až 2400 m. Pričom Kábul je už v nadmorskej výške 1790 m, čo znamená, že vrtuľníky nedokážu preletieť ani horské pásmo, ktoré obklopuje toto hlavné mesto. "Keď moji piloti lietajú v tomto, len Boh a ja vieme, čím si prechádzajú," dodal. "A nikdy neviem, či sa vrátia späť."

MD 530F nie sú vyzbrojené presne navádzanou muníciou a absencia infračerveného senzora značne sťažuje nasadenie vrtuľníkov počas noci. Hlavne v nočných hodinách, kedy sú povstalci najaktívnejší, sú piloti vrtuľníkov odkázaní len na okuliare nočného videnia.

Je ťažké povedať, koľko z vrtuľníkov MD 530F je v súčasnosti bojaschopných. Len od júla 2017 sa podarilo rebelom dva z nich zostreliť a ďalší musel byť vyradený kvôli poškodeniam, ktoré boli spôsobené tvrdým pristátím.

Hoci pre potreby Afganistanu by bolo oveľa výhodnejšie obstarať ruské vrtuľníky, v súčasnosti je takýto nákup komplikovaný. Napätie medzi Washingtonom a Kremľom sa od anexie Krymu a obsadenia Donbasu zvyšuje. Spojené štáty uvalili na Rusko ekonomické sankcie, takže k nákupu ruských vrtuľníkov z amerických finančných zdrojov zrejme tak skoro nedôjde.

Z dôvodu nedostatku kvalifikovaného personálu má Afganistan už dnes problém udržať v prevádzkyschopnom stave zostávajúcich 25 vrtuľníkov MD 530F. V jednej zo správ, predložených Kongresu, sa uvádza, že k júnu 2017 malo afganské letectvo iba 20 plne kvalifikovaných posádok (pilot + druhý pilot). Snaha o vycvičenie takmer trojnásobného počtu posádok do roku 2019 bude nepochybne narážať aj na jeden z najväčších problémov Afganistanu, ktorým je vysoká miera negramotnosti.

Veľmi negatívnu rolu pri prevádzke a zavádzaní leteckej techniky v Afganistane však zohráva aj množstvo iných faktorov. Medzi hlavné patrí jazyková bariéra vrámci samotnej krajiny, rodová nerovnosť, kmeňové vplyvy a vysoká miera korupcie. Preto je otázne, ako sa podarí tejto krajine v horizonte dvoch rokov zaviesť do služby ďalších 30 kusov MD 530F.

Zdroje:

1. Afghanistan Is Getting More Ill-Suited Attack Choppers it May Not Even Be Able to Fly

2. Контракт на 150 легких боевых вертолетов MD 530F для Афганистана

3. MDHI Awarded $1.4 Billion IDIQ for Armed Scout Attack Helicopters