Vzlietol ďalší prototyp projektu PAK FA

09.08.2017

Dňa 7. augusta uskutočnil svoj prvý let prototyp T-50-11, ktorý je deviatym lietajúcim exemplárom.

Paradoxom je, že T-50-11 sa podarilo dokončiť skôr ako T-50-10. Ten by mal byť hotový v blízkej budúcnosti a bude v poradí desiatym prototypom, určeným na letové skúšky. T-50-11 má presne taký istý drak akým budú disponovať lietadlá zo sériovej výroby. Donedávna sa hovorilo, že T-50-11 bude posledným prototypom, po ktorom bude nasledovať už počiatočná produkčná várka pre ruské letectvo, avšak na leteckej výstave MAKS 2017 bolo oznámené, že bude vyrobený ešte jeden testovací kus.

Vývoj lietadla PAK FA napreduje, aj keď s istým omeškaním. Od okamihu, keď 29. januára 2010 vzlietol prototyp Т-50-1, uplynulo už viac ako sedem rokov. Prvý let trval asi 45 minút, počas ktorých vykonalo lietadlo v podzvukovej rýchlosti sériu jednoduchých manévrov. V priebehu celého letu malo vysunutý podvozok a bolo sprevádzané lietadlom Su-27.

Prototyp T-50-2 vzlietol 3. marca 2011 a o jedenásť dní neskôr prvýkrát prekročil rýchlosť zvuku. V auguste toho istého roku mal mať testovací pilot Sergej Bogdan na aerosalóne MAKS prvé verejné vystúpenie. Hneď pri rozbehu však došlo k problémom s prúdením vzduchu do motora a pilot bol nútený prerušiť vzlet.

Tretí lietajúci prototyp sa vzniesol do vzduchu dňa 24. júla 2012. Na rozdiel od prvých dvoch "holých" exemplárov, bol T-50-3 vybavený palubným rádiolokátorom s aktívnym vychyľovaním lúča N036 "Belka". V decembri toho istého roka vzlietol aj T-50-4, na ktorom tiež prebiehalo testovanie radaru. Testovanie oboch prototypov prinieslo uspokojivé výsledky v oblasti letových vlastností stíhačiek ako aj funkčnosti radaru.

Testovanie T-50-5 začalo 27. októbra 2013, avšak v júni 2014 sa stroj počas pristátia vznietil a bol nenávratne poškodený. Sergejovi Bogdanovi sa podarilo vyviaznuť z tejto nehody bez zranenia.

Od prototypu T-50-6, ktorý vzlietol 27. apríla 2015, sa začala druhá etapa testovania. Spolu so strojmi T-50-8 (prvý let 17. novembra 2016) a T-50-9 (prvý let 24. apríla 2017) bolo zahájené testovanie vlastností novej konštrukcie. Tá zahŕňa zosilnený trup, väčší podiel kompozitných materiálov, mierne zväčšené rozpätie krídel a prípravu na osadenie nových motorov. V roku 2015 sa začali aj skúšobné lety s podvesenou výzbrojou, avšak informácie o ostrom testovaní rakiet Rusko zatiaľ nezverejnilo.

Zaujímavosťou je, že na základe nedávno zverejnenej informácie už dostali lietadlá projektu PAK FA aj oficiálne pomenovanie. Nové sériové stroje by v budúcnosti mali byť známe pod označením Su-57. Podľa posledných správ, objedná ruské letectvo v najbližších rokoch 12 lietadiel. Stíhačky Su-57 budú zavádzané v dvoch etapách. V prvej fáze budú dodané lietadlá s motormi AL-41F1, ktoré v súčasnosti zabezpečujú pohon stíhačiek Su-35S. V druhej fáze budú Su-57 vybavené motorom piatej generácie, vyvinutým vrámci projektu "Izdelje 30". Nový motor bol dokončený minulý rok a 11. novembra 2016 došlo k jeho slávnostnému spusteniu. Odvtedy prebiehajú statické skúšky, ktoré by mali byť ukončené v štvrtom kvartáli roku 2017. Na ne by už mali nadviazať letové testy, pravdepodobne v prototype T-50-12.

Zdroj:

1. Прототип Т-50-11 с планером Су-57 совершил первый полёт

2. Эволюция ПАК ФА. Как менялся российский истребитель пятого поколения