US Navy sa blíži k dosiahnutiu počiatočných operačných spôsobilostí F-35C

30.08.2018

Dňa 28. augusta spustilo americké námorníctvo prevádzkové skúšky F-35C na palube lietadlovej lode triedy Nimitz USS Abraham Lincoln.

Testov sa zúčastňuje šestica lietadiel F-35C z leteckých základní námorníctva Lemoore v Kalifornii a Eglin na Floride. US Navy vyhodnocuje súčinnosť prevádzkovania F-35C spolu s inými lietadlami na palube lietadlovej lode, ako sú stroje F/A-18 Super Hornet, E-2 Hawkeye alebo C-2 Greyhound. Získané informácie námorníctvo následne zapracuje do plánu letovej prevádzky. Testy sa však týkajú aj monitorovania údržby a logistiky, ktorá súvisí s prevádzkou F-35C.

V nasledujúcich mesiacoch bude potrebné plne integrovať F-35C do systému lietadlovej lode, odskúšať si údržbu, dodávku náhradných dielov, opravy ako aj vzlety lietadiel z paluby lode. Následne sa model F-35C otestuje v reálnych situáciách, s ktorými sa môže stretnúť pri plnení rôznych misií. Simulácia bojových misií je dôležitá hlavne z toho dôvodu, aby sa odskúšali komunikačné systémy, vrátane zabezpečených dátových spojení, ktoré umožnia efektívnejšie zdieľanie informácií s inými lietadlami, akými sú napríklad Super Hornety.

Po týchto skúškach dôjde ku komplexnému otestovaniu počiatočných operačných spôsobilostí a hodnoteniu, na základe ktorého budú lietadlá zaradené do služby. S dosiahnutím počiatočných operačných spôsobilostí a zavedením do US Navy sa počíta vo februári 2019.

Na dosiahnutie tohto významného míľnika však bude potrebné vyriešiť ešte niekoľko technických problémov. Jeden z tých vážnejších sa nepochybne týka high-tech prilby s integrovaným displejom. Práve táto prilba trpí závažným nedostatkom, ktorý spôsobuje, že počas nočných operácií sa na displeji vytvára zelená žiara. To znemožňuje pilotom, pristávajúcim počas noci, vidieť svetlá na palube lietadlovej lode. Preto museli byť prijaté obmedzenia, že nočné lety môžu absolvovať iba skúsení piloti, ktorí majú za sebou už viac ako 50 pristátí na palube. Americké námorníctvo uviedlo, že je už blízko k odstráneniu tohto problému. Riešením by mal byť nový LED displej (tzv. organický LED), ktorý bude k dispozícii budúci rok.

X-35C, prototyp námorného variantu F-35, vzlietol prvýkrát v decembri 2000. F-35C má v porovnaní so zvyšnými dvomi verziami väčšie krídla, ktoré sa na koncoch dajú zalomiť, aby bolo možné na lietadlovej lodi previezť čo najviac strojov. Väčšia plocha krídel umožňuje lietadlu pristávať pri nižšej rýchlosti a zvyšuje sa tým aj objem vnútorných palivových nádrží, čo má pozitívny vplyv na predĺženie doletu. Úpravou prešiel taktiež podvozok, ktorý je pre potreby pristávania na lodi značne zosilnený.

F-35C predstavuje stíhacie lietadlo s charakteristikami stealth, čo mu umožňuje prenikať aj modernou protivzdušnou obranou. K hlavným prednostiam tohto stroja však patria pasívne senzory a schopnosť zdieľania taktických informácií. Dokáže odovzdávať informácie o vzdušných cieľoch napríklad krížnikom a torpédoborcom, ktoré plnia úlohu protivzdušnej obrany alebo stíhačkám Super Hornet vyzbrojeným protilietadlovými strelami stredného dosahu AIM-120. F-35C tak umožní iným lietadlám zaútočiť na nepriateľské vzdušné ciele, zatiaľ čo ona sama zostane neodhalená.

Zdroj: After nearly 2 decades in development, the US Navy is close to operating with its new stealth fighter