Americké námorníctvo získalo prvú CMV-22B

14.02.2020

Dňa 7. februára spoločnosť Bell Textron informovala, že dodala americkému námorníctvu prvý z objednaných konvertoplánov CMV-22B.

Americké námorníctvo objednalo 39 týchto konvertoplánov v júni 2018, pričom plánuje vytvoriť tri operačné letky. Prvé stroje budú dislokované na základniach North Island v Kalifornii a Norfolk vo Virgínii. US Navy plánuje pri tomto type dosiahnuť počiatočnú operačnú spôsobilosť v roku 2021 a schopnosť plniť všetky misie by mal dosiahnuť o rok neskôr. CMV-22B nahradí lietadlá C-2A Greyhound, ktoré slúžia v americkom námorníctve od roku 1966. Posledné C-2A majú byť vyradené medzi rokmi 2026 a 2028.

CMV-22B je konvertoplán z rodiny Osprey, ktorý je schopný uniesť náklad s hmotnosťou 2 640 kg z pobrežnej základne na palubu lietadlovej lode vzdialenej 2 130 km. Je to jediné lietadlo, ktoré dokáže interne prepravovať motor stíhacieho lietadla F-35C a pristáť s ním bezpečne na palube lietadlovej lode. Hoci Greyhound skutočne nie je schopný prepravovať motory pre F-35C, je potrebné dodať, že táto procedúra u CMV-22B je pomerne zložitá a vyžaduje si špeciálne vybavenie.

Ďalšie obavy, ktoré sa vynárajú v súvislosti so zavedením CMV-22B, súvisia s potrebou väčšieho priestoru na vzlet a pristátie na palube lietadlovej lode. Okrem toho Osprey nemá na rozdiel od C-2A pretlakovanú kabínu, kvôli čomu má nižší dostup. Neschopnosť dosiahnuť väčšiu nadmorskú výšku zamedzuje tomu, aby konvertoplán mohol preletieť ponad silné búrky. V prípade nepriazne počasia je CMV-22B nútený danú oblasť obletieť, čo sťažuje vykonávanie základných misií.

Na druhej strane môže CMV-22B operovať nielen z paluby lietadlovej lode, ale aj na menších plavidlách, ktoré nie sú prispôsobené pre vzlety a pristátia lietadiel Greyhound. Tým vzniká možnosť úplného odstránenia existujúcej koncepcie "hub-and-spoke", pri ktorej lietadlá Greyhound prepravia náklad a cestujúcich na lietadlovú loď a potom ich vrtuľníky prepravujú na iné lode v rámci celého zoskupenia.

Zdroj: US Navy accepts first CMV-22B tiltrotor