Armia-2019: predstavenie nových trendov, ale aj veľké nákupy leteckej techniky

01.07.2019

Minulý týždeň uzavrelo ruské ministerstvo obrany na vojensko-technickom fóre Armia-2019 viacero významných zmlúv na nákup leteckej techniky. Tým najvýznamnejším kontraktom bola objednávka 76 stíhačiek piatej generácie Su-57.

Tieto nové stealth stíhačky by mali byť ruskému letectvu dodané do roku 2028. Pripomeňme, že minulý rok objednalo ruské ministerstvo obrany prvé dva kusy tohto typu. Výroba prvého stroja sa už rozbehla a Vzdušno-kozmické sily RF by ho mali získať už koncom tohto roku. V priebehu budúceho roku by mala byť dodaná aj druhá "päťdesiatsedmička". Následne sa rozbehne veľkosériová výroba, ktorá bude musieť zabezpečiť produkciu až desiatich lietadiel ročne.

Veľmi pomalý nábeh sériovej výroby je zrejme spôsobený tým, že určité technológie pre Su-57 stále nie sú dokončené. Ako pred dvoma dňami uviedol Viktor Šibanov, zástupca hlavného konštruktéra vedecko-výrobného podniku Zvezda, súprava kyslíkových zariadení pre Su-57 postúpi na štátne skúšky. Dodal, že až po ich dokončení sa spustí sériová výroba tejto súpravy, ktorá pozostáva z kyslíkovej masky (súčasť prilby pilota) a samotného kyslíkového systému.

Pred dvomi týždňami zverejnila tlačová agentúra Interfax informáciu, že ruský priemysel stále nedokončil práce na novej munícii pre Su-57 a že väčšina tohto arzenálu je iba v počiatočných štádiách vývoja. Problém sa týka predovšetkým nových bômb, neriadených rakiet a tiež nábojov pre palubný guľomet. Prvé sériovo vyrobené stíhačky tak budú väčšinou vybavené len výzbrojou predchádzajúcej generácie.

Na druhú stranu vývoj riadených striel pokračuje úspešne a je pravdepodobné, že ich Su-57 dostane včas. Ide o novú raketu vzduch-vzduch "Izdelie 180", ktorá by mala mať v porovnaní s R-77 väčší dolet (192 km oproti 110 km) a vyššiu odolnosť voči rušeniu. V máji informovala tlačová agentúra TASS aj o bombe KAB-250, ktorej testy sú už v záverečnej fáze. Do zbraňového systému Su-57 bude zaradená aj protilietadlová raketa R-37M, ktorá má dosah až 400 km.

Dňa 27. júla zrealizovalo ruské ministerstvo obrany aj objednávku 98 útočných vrtuľníkov Mi-28NM. Dodávky prvých strojov začnú už budúci rok a mali byť ukončené do roku 2027.

Mi-28NM je modernizovaná verzia vrtuľníka Mi-28N Nočnoj ochotnik (nočný lovec), ktorý už ruská armáda v súčasnosti prevádzkuje. Oproti svojmu predchodcovi je vybavený novým motorom, ktorý mu poskytuje lepšie letové výkony. Zároveň získal nový zameriavací systém a možnosť komunikovať s bezposádkovými lietadlami. Je to vysoko výkonný útočný vrtuľník, ktorý je schopný vykonávať široké spektrum úloh od leteckého prieskumu a určenia cieľa až po zničenie rôznych typov pozemných a vzdušných cieľov. "Ide o moderný bojový systém, pri ktorom sa zohľadnili želania pilotov a skúsenosti, ktoré sme získali pri používaní vrtuľníkov v reálnych operáciách," uviedol generálny riaditeľ holdingu Ruskie vertoľoty Andrej Boginsky.

Konštruktéri tiež vzali do úvahy skúsenosti z vývoja cvično-bojovej verzie Mi-28UB a nainštalovali v Mi-28NM riadiaci systém aj v prednej kabíne vrtuľníka. Okrem toho bola kabína posádky zmodernizovaná. Veliteľ a pilot-operátor teraz dostávajú informácie o okolitom prostredí a prevádzke všetkých systémov stroja vo väčšom objeme a v prístupnejšej forme. Tým sa zvyšuje situačné povedomie posádky a rýchlosť rozhodovania v zložitých bojových situáciách.Vrtuľník bol tiež vybavený novým zameriavacím a navigačným systémom, ktoré sú podporené rýchlejším výpočtovým vybavením. Nové systémy nočného videnia umožňujú vykonávať bojové misie nepretržite počas dňa i noci a rozpoznávať ciele na veľké vzdialenosti.

Pripomeňme, že v decembri 2017 uzavrelo ruské ministerstvo obrany zmluvu na výrobu predsériových vrtuľníkov Mi-28NM. Predpokladá sa, že táto počiatočná várka zahŕňa osem vrtuľníkov. Prvé dva z nich boli dodané v júni 2019 a ďalších šesť by mala ruská armáda získať budúci rok.

Na fóre Armia-2019 objednalo ruské ministerstvo obrany aj desať najnovších viacúčelových vrtuľníkov Mi-8AMTŠ-VN. Ich dodávky by mali prebehnúť v rokoch 2020-2021.

Mi-8AMTŠ-VN je vybavený výkonnými motormi, ktoré zvyšujú efektivitu prevádzkovania stroja vo vysokých nadmorských výškach a v horúcich klimatických podmienkach. Hlavný rotor vrtuľníka je vybavený kompozitnými listami s novým profilom a chvostový rotor listami v tvare X. Vďaka týmto inováciám sa zvýšila cestovná aj maximálna rýchlosť vrtuľníka. Zároveň vzrástla aj maximálna vzletová hmotnosť na 13 500 kg.

Kokpit vrtuľníka je chránený novým pancierom z titánovej zliatiny, ktorý výrazne zvyšuje jeho bojovú účinnosť a schopnosť prežitia. Na Mi-8AMTŠ-VN bola inštalovaná nová výzbroj vrátane dvoch závesných guľometov kalibru 12,7 mm.

Modernizovaný vrtuľník je tiež vybavený novým navigačným systémom. V kabíne posádky sa uplatnil princíp kombinácie digitálneho vybavenia a spoľahlivých analógových zariadení, pričom je prispôsobená na používanie okuliarov nočného videnia. Stroj získal digitálny autopilot a gyroskopicky stabilizovaným elektro-optický systém.

Mi-8AMTŠ-VN je vybavený obranným komplexom LS3-8VN, ktorý automaticky deteguje raketový útok na vrtuľník a zabezpečuje rušenie navádzacej hlavice rakety pomocou vyhodenia falošných cieľov.

Holding Vertoľoty Rosiji predstavili na tohoročnom fóre aj prototyp dopravného a výsadkového vrtuľníku Mi-38T. Tento stroj uskutočnil svoj prvý let v novembri 2018 a závodné skúšky by mali byť ukončené do konca tohto roku. Následné bude odovzdaný ruskému ministerstvu obrany, ktoré spustí jeho štátne skúšky.

Podľa vyjadrenia ruského ministerstva obrany z augusta 2017 sa do roku 2020 plánovalo nakúpiť približne 15 vrtuľníkov tohto typu. Tento termín bude musieť byť prehodnotený, pretože letové skúšky nového stroja sa omeškali. Ruská armáda si tak na Mi-38T ešte pár rokov počká, pretože až do dnešného dňa nedošlo k podpisu žiadnej záväznej objednávky.

K novinkám patrila tento rok aj modernizovaná verzia transportno-bojového vrtuľníka Mi-35M. Prostredníctvom tejto prezentácie výrobca ponúkol, že dodatočne vybaví vrtuľníky Mi-35M ťažkým guľometom Kord a neriadenými raketami S-13 kalibru 122 mm. Stroj je vybavený novými motormi s resursom zvýšeným až na 6000 hodín a zníženými vibráciami. Nová verzia je vybavená vylepšeným zameriavacím systémom s dosahom až 10 kilometrov, pričom stroj môže už teraz operovať aj v noci.

Svoj produkt na Armia-2019 predstavil prostredníctvom videa aj koncern Kalašnikov. Išlo o kamikadze dron, ktorý vydrží vo vzduchu 30 minút a dosahuje rýchlosť 80 - 130 km/h. Bojová časť KUB-BLA má hmotnosť 3 kg, čo by malo stačiť aj na zničenie ťažkých obrnených vozidiel. V závislosti od taktiky nasadenia môže KUB-BLA letieť vo väčších nadmorských výškach alebo nízkym letom kopírovať členitý terén. V záverečnej fáze letu sa vrhá kolmo na cieľ, čo bude pri použití tradičných systémov protivzdušnej obrany komplikovať jeho elimináciu.

Z kategórie bezpilotných lietadiel je aj Korsar, ktorého prieskumnú verziu predstavili konštrukčná kancelária Luč. Tento dron dokáže v reálnom čase poskytovať delostrelectvu a raketovým jednotkám informácie o polohe nepriateľských cieľov. Vo vzduchu by mal vydržať do 10 hodín a požiadavka na jeho akčný rádius je 160 km. Jeho maximálny výškový dostup by mal byť 6000 m.

Vývoj tohto bezpilotného lietadla mešká a posledné informácie z marca 2019 hovoria, že jedným z hlavných dôvodov je súdny spor medzi konštrukčnou kanceláriou Luč a dodávateľom motorov Itlan. Príčinou sporu je nedostatok finančných prostriedkov na vývoj piestového motora, ktorý sa odhaduje na 8,7 milióna rubľov. V priebehu vývoja by tak mal Korsar dostať v poradí už štvrtý motor, ktorým by mala byť čiastočne lokalizovaná pohonná jednotka Zanzottera 630H. V minulosti bol dron vybavený talianskym motorom Zanzottera 498Hs, plne ruským APD-45 (vyvinutý centrom Itlan) a rusko-talianskym hybridom APD-50 (v Rusku upravený Zanzottera 498Hs). Podľa predstaviteľa kancelárie Luč dôvodom na zámenu motorov je to, že výkonnostné parametre talianskeho Zanzottera 498H nezodpovedajú skutočnosti.

Kuriozitou z tejto oblasti bol dron od firmy Era, ktorý má podobu polárnej sovy. Toto nové vojenské bezpilotné lietadlo má hmotnosť 5 kg, vďaka čomu môže byť ľahko prepravované a vypúšťané do vzduchu jedinou osobou. Dokáže sa nepozorovane priblížiť k cieľu a určiť jeho súradnice. Môže byť tiež vybavené laserovým značkovačom, čo umožňuje spoluprácu s laserom navádzanou muníciou. Toto zariadenie dokáže vydržať vo vzduchu až 40 minút.