AWACSy sú stále achillovou pätou Ruska

03.05.2019

Koncom marca získalo ruské letectvo šieste modernizované lietadlo včasnej výstrahy a riadenia A-50U. Hoci tento stroj koncepčne zaostáva za západnými lietadlami rovnakého určenia, predstavuje nepochybne významné obohatenie ruských vzdušných síl.

Vážnym problémom však stále zostáva nízke tempo modernizácie. Štátne skúšky prototypu A-50U boli ukončené už pred 10 rokmi a prvý sériovo zmodernizovaný A-50U Šmeľ bol dodaný ruskému letectvu v novembri 2011. Odvtedy sa podarilo vybaviť modernejšími systémami iba päť ďalších lietadiel.

Lehoty dokončenia tohto drahého a ambiciózneho vojenského programu sa neustále menia, pričom podľa posledných informácií bude siedme lietadlo vylepšené na úroveň A-50U a odovzdané zákazníkovi až v roku 2021. Problémom tohto projektu je zjavne nedostatok financií, ktoré nie je možné získať ani od zahraničných zákazníkov.

Svetový trh s lietadlami tejto triedy zažíva v súčasnosti stagnáciu. Rozmach z druhej polovice deväťdesiatych rokov už dávno pominul a vzhľadom na veľmi vysoké náklady a technickú zložitosť týchto strojov sa dopyt tak skoro nezvýši.

Ruské vzdušné sily majú v prevádzke okrem 6 zmodernizovaných A-50U ešte 13 zastaraných A-50. Ďalšie tri takéto lietadlá sú dlhodobo uskladnené a držané ako rezerva. Všetky prevádzkované lietadlá včasnej výstrahy a riadenia sa nachádzajú na leteckej základni Ivanovo-Severnyj.

Radarový systém zmodernizovanej A-50U má schopnosť sledovať 150 cieľov súčasne (niektoré zdroje uvádzajú až 300). Dokáže detegovať vzdušné ciele na vzdialenosť 650 km a pozemné ciele na vzdialenosť 300 km. Je dokonca schopný zachytiť aj strely s plochou dráhou letu a helikoptéry. A-50U sa od predchádzajúcich strojov líši aj tým, že v lietadle pribudol odpočinkový priestor pre posádku, miestnosť na občerstvenie a WC.

Na jednej strane získalo ruské letectvo kvalitatívne nový komplex, ale na druhej strane tento systém dosiahol limit svojho modernizačného potenciálu. Z toho dôvodu schválilo ruské letectvo aj vývoj nového lietadla A-100 Premier, ktoré malo byť vybavené modernejším radarom.

Pôvodné plány počítali so spustením letových skúšok v roku 2015. Neskôr však vtedajší šéf vzdušných síl generálporučík A. Zelin oznámil, že nový stroj vzlietne v roku 2016. Tento cieľ sa však podarilo zrealizovať až v novembri 2017, keď sa prvýkrát vzniesol do vzduchu prototyp A-100, postavený na základe Il-76MD-90A a vybavený viacúčelovým palubným radarovým systémom.

Odvtedy Rusko nezverejnilo podrobnejšie informácie o novom prototype, pričom sa predpokladalo, že prebieha jeho testovanie. Nie je isté, či po prvom lete nasledovali nejaké ďalšie alebo či museli byť zrealizované úpravy lietadla. V každom prípade letové skúšky A-100 sa oficiálne začali až vo februári tohto roku, t.j. 15 mesiacov po prvom lete.

Zdá sa, že vývoj a testovanie nejdú podľa plánu, v dôsledku čoho sa ruské letectvo nových lietadiel včasnej výstrahy a riadenia tak skoro nedočká. Rozhodne nie v pôvodne plánovanom termíne, podľa ktorého malo byť ruské letectvo do roku 2020 vybavené 39 lietadlami. Harmonogram dodávok bol už prehodnotený a podľa posledného vyjadrenia ruského ministra obrany Sergeja Šojgu by v roku 2020 mala ešte len začať sériová výroba. Je však otázne, či je tento termín reálny, keďže letové skúšky sa naplno rozbehli ešte len tento rok.

Zdroje:

ВКС России получили шестой модернизированный самолет А-50У

Начаты летные испытания первого образца самолета радиолокационного дозора и наведения А-100