B-52 dostanú nové radary

16.07.2019

Americké letectvo plánuje vymeniť palubné radary celej svojej flotile strategických bombardérov B-52 Stratofortress. Ide o modernejší typ rádiolokátora s aktívnym elektronickým skenovaním (AESA), ktorý vyvinie firma Raytheon.

Raytheon vytvorí nový senzor na základe radarov APG-79 a APG-82. Prvý z menovaných sa nachádza v stíhačkách amerického námorníctva F/A-18E/F Super Hornet a EA-18G Growler, druhý je inštalovaný v strojoch amerického letectva F-15E. Začiatok výroby nového radaru pre B-52 je naplánovaný na rok 2024 a tento senzor by mal byť súčasťou avioniky bombardérov aj po roku 2050.

Boeing hovorí, že radar typu AESA zlepší spoľahlivosť navigácie B-52 pri jadrových, ale aj konvenčných misiách. Nový rádiolokátor bude spoľahlivejší ako súčasný radar AN/APQ-166, pretože nebude disponovať žiadnymi pohyblivými časťami a bude využívať lepší operačný softvér.

Tento senzor bude mať tiež zvýšený dosah pri mapovaní terénu a detekcii cieľov. Boeing uvádza, že umožní navádzanie leteckej munície na väčší počet cieľov súčasne. Väčší dosah radaru nepochybne umožní posádke bombardéru vypustiť riadenú strelu (ako napr. JASSM) z väčšej vzdialenosti. Tým sa automaticky zvyšujú šance posádky a lietadla na prežitie aj pri strete s modernou protivzdušnou obranou.

Tento modernizačný program je nevyhnutnosťou, pretože s prevádzkou B-52 sa počíta ešte nasledujúcich 30 rokov. Bombardéry Stratofortress tak budú slúžiť v USAF aj dávno potom, ako ich mladší súrodenci B-1B Lancer a B-2 Spirit odídu do dôchodku. Najmladší z B-52 bude mať po roku 2050 až 88 rokov a bude jediným typom, ktorý bude slúžiť po boku nových stealth bombardérov B-21 Raider.

Inštalácia nových AESA radarov však nebude jediným modernizačným prvkom. Bude musieť nasledovať aj výmena motorov, ktoré by mali mať o 20 - 40% nižšiu spotrebu paliva. Na vývoj novej pohonnej jednotky už bolo vyčlenených 727,5 milióna amerických dolárov, pričom táto fáza by mala trvať od roku 2019 do roku 2023. So spustením výroby motorov sa počíta od roku 2022, na čo sú rezervované ďalšie zdroje vo výške 550 miliónov dolárov. Celkovo pôjde o produkciu minimálne 608 nových pohonných jednotiek pre 76 lietadiel B-52H, ktoré USAF v súčasnosti prevádzkuje.

Aby bolo možné prevádzkovať Stratofortress po niekoľko ďalších dekád, bude potrebné zmodernizovať aj obranné systémy, únikový systém a záznamník letových dát. Bude tiež nutné premiestniť alebo úplne nahradiť zameriavací kontajner Sniper. Zmeny sa nepochybne dotknú aj rotačného závesníku v bombovnici, čo by malo umožniť zhadzovanie väčšieho množstva "inteligentnej" munície súčasne. Od roku 2020 bude v lietadlách integrovaný aj zariadenie pre dátové spojenie Link 16.

Na nasledujúcich päť rokov vyčlenilo americké letectvo asi 2,1 miliardy dolárov na vývoj a vyše 1,3 miliardy dolárov na výrobu modernizačných prvkov pre bombardéry B-52. Po implementácii všetkých týchto vylepšení zrejme dôjde aj k zmene označenia lietadiel z B-52H na B-52J.

Zdroj:

Boeing B-52 bombers to get new Raytheon AESA radars

New Life for the B-52