Bez zahraničných zákazníkov sa sériová výroba Su-57 nespustí

15.04.2019

Ruský spravodajský portál "Vojennoje obozrenie" uverejnil pred dvomi dňami článok, v ktorom poukazuje na riziko, že bez zahraničných zákazníkov môže byť nová stíhačka Su-57 odsúdená len na kusovú výrobu. 

V poslednej dobe sa v Rusku aktívne diskutuje otázka, či je možné, aby by sa India vrátila k programu vývoja tohto stíhacieho lietadla 5. generácie. Navýšenie objemu výroby stíhačiek Su-57 pre domáce letectvo totiž nie je možné bez toho, aby bola uzavretá aspoň jedna veľká zmluva so zahraničným zákazníkom. Vzhľadom na to považujú odborníci túto tému za mimoriadne dôležitú.

Pripomeňme, že v roku 2013 Rusko požadovalo od Indie investíciu 5 miliárd ako podiel na celkových nákladoch vývoja. K podpisu tejto zmluvy nielen že nedošlo, ale India sa navyše v apríli 2018 z programu úplne stiahla. Rusko tak prišlo o zákazníka, ktorý plánoval nákup minimálne 127 lietadiel.

V posledných týždňoch sa často hovorí o možnosti, že lietadlá Su-57 by mohla kúpiť Čína. Táto krajina sa však netají tým, že má záujem o ruské stíhačky len v prípade, že budú vybavené motormi ďalšej generácie (Izdelie 30), ktorých vývoj zatiaľ nebol ukončený. Navyše chce Čína kúpiť iba niekoľko lietadiel, čo zaváňa tým, že má tradične záujem len na skopírovaní moderných technológií. Čína už súčasnosti vyrába svoje vlastné stealth stíhačky J-20 a masívny nákup Su-57 by jej priniesol iba problémy s integráciou do svojich vzdušných síl.

Ak sa nakoniec India definitívne rozhodne neobnoviť svoju účasť na vývoji a nákupe týchto stíhačiek 5. generácie, a ak Čína nebude nakupovať Su-57 vo veľkom množstve, tak toto stealth stíhacie lietadlo bude zrejme odsúdené len na kusovú výrobu. Táto situácia je dosť pravdepodobná, pretože ani ruský zbrojný rozpočet na najbližšie roky nepočítal s tým, že by lietadlá Su-57 mohli byť dodávané ruskému letectvu vo veľkých počtoch.

V takejto situácii prichádzajú do úvahy len dve možnosti:

1. Pridelenie dodatočných prostriedkov z rozpočtu, ktoré by stačili na plnohodnotnú sériovú výrobu a pokryli tak potreby ruského letectva. Vzhľadom na realitu ruského hospodárstva je však táto možnosť málo pravdepodobná. Tomu nakoniec nasvedčuje aj jediná zmluva z augusta 2018, kedy ruské ministerstvo objednalo len dve stíhačky. Podľa posledných informácií plánuje ruské ministerstvo obrany v roku 2020 objednať ďalších 13 stíhacích lietadiel Su-57 s termínom dodávok do konca roku 2025.

Celkový počet Su-57 by sa tak zvýšil na 15 lietadiel, je však potrebné si uvedomiť, že časť z nich bude dislokovaných na základni v Lipecku, kde budú slúžiť pilotom na výcvik a oboznamovanie sa s novou technikou. V štátnom centre bojovej prípravy a preškoľovania letového personálu v Lipecku, ktoré je akousi obdobou amerického Top Gunu, sa zvyčajne nachádza 7 až 10 kusov z jednotlivých typov ruských bojových lietadiel. Ruské letectvo tak ani po dodaní 15 stíhačiek Su-57 nebude schopné zostaviť plnohodnotnú bojovú letku, ktorá štandardne pozostáva z 12 strojov. 

Ruské médiá už majú v súvislosti s výrobou Su-57 nezvykle ostrú rétoriku. V článku portálu Izvestia sa hovorí, že ak budú Su-57 dodávané ruskému letectvu v tempe asi 2 kusy ročne, pôjde doslova o sabotáž projektu PAK FA. Stojí za zmienku, že takáto malosériová výroba by viedla ku katastrofálnemu nárastu jednotkových nákladov, ktoré by boli omnoho vyššie ako pri americkej F-22.

2. Inou možnosťou ako produkcia pre vlastné potreby je maximálne dotiahnutie vývoja na úroveň iných stíhačiek 5. generácie a limitovaná sériová výroba. Následne by bolo možné demonštrovať možnosti novej ruskej stíhačky pred zahraničnými zákazníkmi a získať tak finančné prostriedky na rozbehnutie sériovej výroby.

Vzhľadom na nedávne vyhlásenie Viktora Kladova je tento scenár pravdepodobnejší. Podľa jeho slov sú v súčasnosti dokumenty pre exportnú verziu Su-57E takmer pripravené. "Veríme, že Blízky východ je pre toto lietadlo atraktívnym trhom," povedal na výstave LIMA 2019. Dodal tiež, že Su-57E môže byť oficiálne predstavená na leteckej výstave v Dubaji, ktorá sa bude konať v novembri tohto roka.

Reklamu novej ruskej stíhačke začal robiť už aj prezident Putin. V polovici marca v súvislosti s Su-57 uviedol, že ide o "najlepšiu stíhačku na svete". Dodal, že lietadlo je najlepšie "z hľadiska všetkých technických charakteristík ako aj z hľadiska výzbroje". 

Napriek týmto superlatívom sú hromadné dodávky Su-57 ruskému letectvu stále v nedohľadne. A to aj napriek tomu, že ruský zbrojný program na roky 2011 - 2020 počítal s nákupom 52 bojových lietadiel piatej generácie. Harmonogram dodávok predpokladal, že v rokoch 2016 - 2018 získajú ruské vzdušné sily 24 stíhačiek Su-57 (8 ročne) a v rokoch 2019 - 2020 ďalších 28 (14 ročne). Následne sa mala sériová výroba rozbehnúť naplno a v priebehu ďalšej dekády mali byť pokryté celkové potreby ruského letectva, ktoré sú odhadované na 200 až 250 lietadiel Su-57. Zatiaľ to však vypadá tak, že sériová výroba Su-57 pre ruské letectvo sa začne až v roku 2025 a prvé letky dosiahnu bojovú pripravenosť najskôr v rokoch 2027 až 2028.

Zdroj:

Без иностранных заказчиков Су-57 может быть обречён на штучное производство

Россия предложила Китаю Су-57Э

Путин назвал Су-57 лучшим военным самолетом в мире