Bieloruské letectvo prezbrojuje na Su-30SM

30.11.2019

Rusko dodalo tento mesiac Bielorusku prvé štyri stíhacie lietadlá Su-30SM. Ide o prvé z dvanástich stíhačiek, ktoré boli objednané v roku 2017.

Prvá dvojica stíhačiek pristála na letisku Baranoviči 13. novembra, druhý pár bol dodaný o týždeň neskôr. Dodávky budú pokračovať aj v rokoch 2020 a 2021, pričom Bielorusko v každom roku získa po štyri lietadlá.

Nové stíhačky nahradia zastarané stroje MiG-29, ktoré v súčasnosti krajina prevádzkuje. Okrem bojových stíhačiek Su-30SM získalo bieloruské letectvo v rokoch 2014 až 2019 aj 12 moderných cvičných lietadiel Jak-130. Tie budú pre bieloruských pilotov predstavovať vynikajúcu platformu pre základný a pokračovací výcvik.

Nové "tridsiatky" budú dislokované na 61. stíhacej základni, ktorá bola predtým domovom lietadiel Su-27P a Su-27UBM1. Tieto stroje prešli ešte začiatkom 21. storočia modernizáciou, ale z dôvodu akútneho nedostatku finančných prostriedkov boli na konci roku 2012 vyradené zo služby. Bielorusko je tak v súčasnosti odkázané len na dve letky zastaraných MiGov-29BM (asi 34 lietadiel).

Bieloruské ministerstvo obrany plánuje zvýšiť kvalitu vzdušných síl, ale zároveň zachovať celkový počet lietadiel na rovnakej úrovni. Dodávky Su-30SM teda umožnia začať s postupným vyraďovaním tých stíhačiek MiG-29BM, ktoré sú už na konci svojej životnosti.

Zavedením viacúčelových Su-30SM dokáže bieloruské letectvo naďalej vykonávať všetky úlohy ako doteraz, avšak bude pri tom menej odkázané na pomoc ruskej strany. Prevádzka podobných lietadiel zároveň uľahčí interoperabilitu vzdušných síl týchto dvoch krajín.

Su-30SM sú vybavené radarom N011M Bars, ktorý umožňuje boj proti vzdušným cieľom aj na veľké vzdialenosti. Potenciál výkonného palubného radaru bude možné naplno využiť aj vďaka dodávke moderných rakiet vzduch-vzduch, ako sú R-27ER alebo RVV-AE (R-77). Okrem pokročilej výzbroje získali bieloruské vzdušné sily k novým stíhačkám aj systém elektronického boja.

Aj keď to na prvý pohľad nemusí byť úplne zjavné, bieloruské Su-30SM sa trochu odlišujú od verzie "SM", ktorú má zavedené ruské letectvo. Bielorusko totiž objednalo tieto stroje so špecifickým francúzskym vybavením. To pozostáva z head-up displeju Thales HUD 3022, laserových gyroskopov a viacúčelových farebných displejov - všetky z krajiny galského kohúta. Podľa portálu "Informacionyj navigator", nebolo Rusko z dôvodu technologickej zaostalosti schopné dodať do stíhačiek podobne kvalitné vybavenie.

Hoci Su-30SM výrazne zvýšia bojový potenciál bieloruského letectva, nevyhlo sa obstaranie týchto strojov kritike niekoľkých bieloruských odborníkov. Predmetom tejto kritiky sa stali hlavne vysoké prevádzkové náklady a nižšia kvalita motorov. Ako uvádza bieloruský portál SN-plus, po započítaní obstarávacej ceny za lietadlo (asi 50 miliónov dolárov) a jednotkových nákladov na prevádzku alebo modernizáciu (185 - 210 miliónov dolárov) sa celkové náklady na jednu letku Su-30SM (12 lietadiel) budú po 35 rokoch pohybovať od 2,22 miliárd do 2,52 miliárd dolárov.

Nevýhodou ruských bojových lietadiel sú motory AL-31FP, keďže počas životného cyklu každej Su-30SM bude potrebných šesť kusov týchto pohonných jednotiek (vrátane tých dvoch, ktoré sú už nainštalované a zaplatené v čase nákupu). Táto okolnosť sa v článku vysvetľuje skutočnosťou, že "sovietske (ruské) letecké motory sú tradične horšie ako tie západné nielen z hľadiska palivovej účinnosti, ale aj z hľadiska kratšej životnosti."

Bieloruský webový portál uvádza ako príklad poľské vzdušné sily, ktoré okrem MiGu-29 prevádzkujú aj americké jednomotorové stíhačky F-16. Predpokladá sa, že americké lietadlá vydržia v službe počas 35 rokov prevádzky s rovnakým motorom. Zatiaľ čo MiG-29 bude musieť v tom istom období podstúpiť výmenu oboch motorov.

Zdroj:

Россия поставила Белоруссии Су-30СМ с французским оборудованием

В Белоруссии захотели F-16 и раскритиковали «кушающие» доллары Су-30СМ