Blíži sa zavedenie strely R-37M do výzbroje ruských stíhačiek

11.07.2018

Rusko dokončuje testy riadenej strely R-37M, ktorá môže ničiť vzdušné ciele na vzdialenosť viac ako 300 km.

Podľa informácií ruského ministerstva obrany sú skúšky rakety vo finálnej fáze a R-37M dosahuje vysoký stupeň technickej pripravenosti.

Nová strela je skonštruovaná na báze rakety R-37, ktorej vývoj sa začal v roku 1983. R-37 sa mala stať budúcou protilietadlovou výzbrojou lietadiel MiG-31 a mala nahradiť zastarané rakety R-33. Testovanie novej strely prebiehalo od konca 80. rokov až do roku 1997, v ktorom došlo k zásadnému zlomu, keď sa naštrbila spolupráca s ukrajinskými dodávateľskými podnikmi. Tie boli významným faktorom pri vzniku rakety, keďže sa podieľali na vývoji jej navádzacieho systému. Preto bolo začiatkom milénia prijaté rozhodnutie, že navádzací systém bude vlastnej produkcie a bude pozostávať iba z ruských komponentov. Reálne sa však práce na vývoji tejto strely výsostne ruskej proveniencie začali až okolo roku 2010. Program vývoja novej rakety dostal označenie K-37M alebo Izdelie 610M.

Spočiatku sa plánovalo, že strela bude tvoriť výzbroj len záchytných stíhačiek MiG-31. Neskôr však bolo rozhodnuté, že sa stane aj súčasťou arzenálu stíhačiek štvrtej generácie Su-30 a Su-35. Pre integráciu strely do týchto lietadiel bolo potrebné znížiť štartovaciu hmotnosť R-37M a skrátiť jej dĺžku. Nová raketa je tak v porovnaní so svojou predchodkyňou o 90 kg ľahšia a o 14 cm kratšia.

Najnovšie plány počítali aj s jej integráciou do stíhačiek piatej generácie Su-57. Podľa posledných vyjadrení Borisova však v najbližších rokoch hromadná výroba Su-57 nebude spustená. Očakáva sa objednávka 12 lietadiel, ktoré by mali slúžiť testovanie systémov pre lietadlo 6. generácie.

R-37M dokáže zasahovať vzdušné ciele, letiace v protismernom kurze, na vzdialenosť viac ako 300 km. Strela je schopná zasiahnuť nízko letiace objekty vo výške od 15 m, ale aj vysokorýchlostné vzdušné ciele vo výške 25 km. Presnosť navedenia rakety na cieľ zabezpečuje radarový systém stíhačky, ako aj inerciálny a aktívny radarový navádzací systém samotnej strely.

R-37M má klasické usporiadanie. V prednej časti sa nachádza aktívna rádiolokačná navádzacia hlavica 9b-1103M-350 vyvinutá výskumným ústavom "AGAT", za ktorou je bezkontaktný rádiový, ale aj kontaktný elektromechanický zapaľovač. Nasleduje vysoko výbušná bojová hlavica s hmotnosťou 60 kg. V zadnej časti je pohonná jednotka na pevné palivo. Raketa je dlhá 4,06 m a váži 510 kg. Za dlhými nosnými plochami v polovici trupu nasledujú štyri ovládacie plochy v zadnej časti rakety, ktoré sú sklopné kvôli lepšiemu umiestneniu pod trupom lietadla. Trup strely má priemer 38 cm a rozpätie zadných ovládacích plôch je 1,02 m.

V záverečnej fáze letu raketa zrýchľuje na rýchlosť až 6 Mach, čo znamená, že pilot nepriateľského lietadla bude mať len zlomky sekundy na uskutočnenie úhybného manévra. Navyše je navádzací systém odolný voči prostriedkom elektronického boja. R-37M dokáže ničiť vzdušné ciele manévrujúce s preťažením až do 8 g. Súčasné stíhacie lietadlá sú schopné uskutočňovať uhybné manévre s maximálnym preťažením 9 g, čo im dáva istú šancu pri úniku, všetko však bude závisieť od správneho prevedenia a načasovania.

Strely R-37M sú vyvinuté ako súčasť zbraňového systému, ktorý vidí a dostrelí ďalej ako protivník. Treba však poznamenať, že ani palubné radary MiGu-31BM/BSM alebo Su-35S nedokážu dnes zachytiť moderné západné stíhačky na maximálne teoretické vzdialenosti. Niektoré zdroje uvádzajú, že radar Su-35S dokáže zachytiť letiace objekty s efektívnou odrazovou plochou 0,01 m² na vzdialenosť až 90 km. Odrazová plocha amerických stealth lietadiel, ako sú F-22, B-2 a F-35, sa však odhaduje na 0,0001 - 0,005 m². Strely R-37M tak nebudú môcť byť použité proti lietadlám piatej generácie, nepochybne však budú veľmi efektívne proti lietadlám včasnej výstrahy a riadenia, proti transportným lietadlám a za určitých podmienok aj proti stíhačkám štvrtej generácie.

Zdroj: Испытания ракеты «воздух-воздух» Р-37М находятся на финальной стадии