Brazília predstavila nový Gripen

02.11.2020

Počas oslavy, nazvanej Deň letcov a brazílskych vzdušných síl, ktorá sa konala 23. októbra, Brazília oficiálne predstavila novú F-39E. Ide o prvú stíhačku verzie Gripen E, ktorú brazílske vzdušné sily začali zalietavať.

Toto lietadlo vyrobili v závode švédskej spoločnosti Saab v Linköpingu a do Brazílie dorazilo 20. septembra. Svoj prvý let nad Brazíliou uskutočnila F-39E o štyri dni neskôr.

Tento stroj je určený na letové skúšky, overenie funkčnosti komunikačného systému a integráciu výzbroje. Zároveň sa bude zisťovať, ako lietadlo znáša tropické klimatické podmienky. Okrem vecí, ktoré sú rovnaké aj u švédskych Gripenov, sa testovanie zameria aj na výbavu, ktorá je špecifická len pre brazílske stroje. Jedným z takýchto prvkov je napríklad komunikačný systém Link BR2, ktorý zabezpečuje šifrovanie dát a hlasovú komunikáciu medzi lietadlami.

Brazília v roku 2014 objednala celkovo 36 stíhacích lietadiel Gripen E/F v hodnote 4,8 miliárd dolárov. Ide o 28 jednomiestnych F-39E a osem dvojmiestnych F-39F. Do novembra 2021 plánuje spoločnosť Saab vo svojom závode v Linköping vyrobiť pre Brazíliu ešte 12 jednomiestnych stíhačiek F-39E. Zároveň vyrobí pre túto krajinu aj prvý dvojmiestny stroj F-39F, ktorého letové skúšky by mali začať v októbri 2021. 

Na montáži zvyšných lietadiel sa už bude podieľať aj brazílska spoločnosť Embraer so závodom v Gavião Peixoto. Okrem montáže však bude v Brazílii prebiehať aj výroba niektorých častí nových lietadiel. Pre tieto účely založila švédska spoločnosť závod Saab Aeronáutica Montagens (SAM), ktorý sa nachádza v brazílskom São Bernardo do Campo a je prvým svojho druhu mimo Švédska. V júli tohto roku tu bola spustená výroba kľúčových častí novej stíhačky. 

K prvým komponentom, ktoré vzídu z výrobnej linky tohto závodu, patria chvostové plochy a predný trup jednomiestneho Gripenu E.  Následne sa tu budú vyrábať aj aerodynamické brzdy, nosná konštrukcia krídla a predný trup pre dvojmiestny model F. Všetky vyrobené komponenty budú následne dodané do závodu Embraeru v Gavião Peixoto na konečnú montáž.

Vybudovanie výrobného a montážneho závodu v Brazílii predstavuje pre túto krajinu nielen prenos moderných technológií, ale aj významný stimul pre brazílsky letecký priemysel, ktorý čelí bezprecedentným ťažkostiam v dôsledku pandémie koronavírusu. Hoci sa to na prvý pohľad nemusí zdať, v rámci tohto projektu by sa malo vytvoriť až 14 000 priamych a nepriamych pracovných miest.

Nový Gripen E/F bude vybavený výkonnejším motorom General Electric F414, ktorého maximálny ťah je 98 kN. Maximálna vzletová hmotnosť by mala oproti verziám C/D vzrásť o 2 500 kg (na 16 500 kg). Od svojho predchodcu je nový Gripen dlhší o 30 cm a rozpätie krídel je taktiež predĺžené o 20 cm (na 8,6 m). Objem paliva v interných nádržiach sa zvýšil o 40%, čím sa predĺžil aj dolet. Nová verzia je vybavená rádiolokátorom s aktívnym elektronickým skenovaním Raven ES-05. Novinkou je aj senzor Skyward-G od spoločnosti SELEX Galileo, ktorý slúži na detegovanie, sledovanie a identifikovanie cieľov na základe tepelného žiarenia.