Brazília získala ďalší zmodernizovaný Skyhawk

06.05.2018

Dňa 24. apríla bolo brazílskemu námorníctvu dodané prvé modernizované dvojmiestne lietadlo AF-1C Skyhawk.

Brazília tak v súčasnosti prevádzkuje už dva typy modernizovaných Skyhawkov: jednomiestny variant AF-1B a dvojmiestny AF-1C. Prvý zmodernizovaný jednomiestny AF-1B bol letke VF-1 'Falcão' dodaný v máji 2015. Druhý AF-1B získalo brazílske námorníctvo v apríli 2016, toto lietadlo však o tri mesiace neskôr havarovalo. Na tento rok je naplánovaná dodávka ešte jedného zmodernizovaného AF-1B.

Spoločnosť Embraer získala v apríli 2009 kontrakt na modernizáciu deviatich A-4KU a troch TA-4KU na štandard AF-1B a AF-1C. Procesom vylepšenia a predĺženia životného cyklu tak malo prejsť 12 z 23 lietadiel A-4KU/TA-4KK, ktoré kúpila Brazília v roku 1997 od Kuvajtu.

Nedávno sa však táto krajina rozhodla, že zmodernizuje menej lietadiel, ako pôvodne plánovala. Dôvodom je nedostatočný rozpočet a taktiež rozhodnutie vyradiť z prevádzky lietadlovú loď São Paulo (A 12).

A-4 Skyhawk, známy tiež ako "Scooter", je malé nízkonákladové stíhacie lietadlo z päťdesiatych rokov 20. storočia, schopné operovať z paluby lietadlovej lode. Spočiatku sa dostalo do povedomia ľudí svojou schopnosťou niesť tony bômb, neskôr sa však preslávilo aj svojou obratnosťou, ktorú využilo pri vzdušných súbojoch.

V roku 1997 kúpila Brazília od Kuvajtu 20 jednomiestnych Skyhawkov A-4KU a 3 dvojmiestne TA-4KU. Stíhačky spočiatku slúžili na lietadlovej lodi Minas Gerais, ktorá bola pôvodne vyrobená pre Britskú pacifickú flotilu a vstúpila do služby ešte koncom 2. svetovej vojny.

V roku 2001 brazílske námorníctvo vyradilo loď Minas Gerais a nahradilo ju lietadlovou loďou São Paulo, ktorú získalo od Francúzska (francúzske označenie tejto lode bolo Foch). Novým "domovom" lietadiel Skyhawk sa tak stala São Paulo, ktorá sa oveľa viac hodila na prevádzkovanie týchto strojov.

Prevádzka Skyhawkov na palube São Paula však nebola príliš dlhá, pretože v roku 2004 vybuchol na lodi jeden z katapultov a následný požiar loď poškodil. Oprava a modernizácia lode prebiehala od roku 2005 až do roku 2010. V roku 2012 vypukol na lodi opäť požiar a oprava mala trvať ďalší rok. Ani po niekoľkých rokoch však loď nebola v prevádzkyschopnom stave a vo februári 2017 bola vyradená zo služby.

Lietadlá Skyhawk tak zostali bez lietadlovej lode a ich budúcnosť v brazílskom námorníctve je otázna. V každom prípade modernizácia stíhačiek prebieha ďalej, i keď nie je jasné, koľko strojov bude nakoniec zmodernizovaných.

Brazílske Skyhawky môžu byť v súčasnosti vyzbrojené gravitačnými bombami rodiny Mark 80 a protilietadlovými strelami AIM-9 Sidewinder. V prípade potreby detegovať iné lietadlá alebo hladinové ciele za horizontom boli odkázané na radary iných platforiem.

Modernizácia na štandard AF-1B/AF-1C bude zahŕňať úplne novú avioniku, vrátane vylepšeného skleneného kokpitu a HUD displeja. Kabína bude tiež prepracovaná podľa konceptu HOTAS (Hands-On-Throttle-And-Stick), t.j. najdôležitejšie ovládacie prvky budú umiestnené na plynovej a riadiacej páke.

Izraelská spoločnosť Elta dodá svoj osvedčený palubný rádiolokátor "2032". Ten umožní nielen detekciu vzdušných cieľov mimo vizuálneho dosahu, ale aj mapovanie zemského povrchu a sledovanie pozemných cieľov. Pre zvýšenie vlastnej ochrany lietadiel budú stroje vybavené radarovým výstražným prijímačom.

Stíhačky tiež budú mať integrovanú novú výzbroj, vrátane brazílskych protilietadlových striel MAA-1B Piranha a izraelských Python 4. Proti pozemným cieľom budú stroje AF-1B/AF-1C vyzbrojené laserom navádzanými bombami SMKB-82 a SMKB-83.

Modernizácia by sa mala týkať aj motorov a kabeláže lietadiel. Provizórne kyslíkové fľaše budú nahradené moderným palubným systémom na výrobu kyslíka (OBOGS). Stíhačky získajú aj nové systémy na prenos údajov a nové komunikačné systémy, aby boli kompatibilné so zvyškom brazílskych ozbrojených síl.

Lietadlá zmodernizované na úroveň AF-1B/AF-1C by mali mať podobné spôsobilosti ako brazílske stíhačky F-5EM/FM. Modernizácia každého z lietadiel bude Brazíliu stáť 10 miliónov dolárov a je otázne, koľko Skyhawkov bude nakoniec na tento štandard vylepšených.

Vyradením lietadlovej lode stráca prevádzkovanie týchto lietadiel zmysluplnosť. A hoci by tieto stroje mohli po modernizácii zabezpečovať aspoň hliadkovanie vo vzdušnom priestore Brazílie, túto úlohu už čoskoro začnú preberať podstatne modernejšie lietadlá.

Ako prednedávnom informovala spoločnosť SAAB, čoskoro sa spustí výroba nových Gripenov, ktoré si Brazília u tejto švédskej firmy objednala. Let prvého JAS-39E je naplánovaný na júl 2019 a dvojmiestny JAS-39F by mal vzlietnuť v októbri 2021. Do novembra 2021 by malo byť vyrobených ďalších 11 kusov JAS-39E.

Zdroj: Brazil receives first modernised twin-seat Skyhawk