Británia vylovila havarovanú F-35

19.12.2021

Ministerstvo obrany Spojeného kráľovstva 7. decembra oznámilo, že trosky stíhačky F-35B, ktorá sa minulý mesiac zrútila do Stredozemného mora, boli z vody úspešne vytiahnuté. Ich vyzdvihnutie bolo najvyššou prioritou vzhľadom na bezpečnostné riziká, ktoré by hrozili, keby sa akákoľvek časť lietadla dostala do nepovolaných rúk.

Trvalo to dva týždne, kým sa Británii na morskom dne podarilo lokalizovať vrak lietadla za 100 miliónov libier. Následné vytiahnutie trosiek na povrch zabralo ďalší týždeň, pretože celú operáciu zbrzdilo rozbúrené more. Do akcie sa zapojilo aj americké a talianske námorníctvo.

Pripomeňme, že F-35B zo 617. perute RAF sa 17. novembra z neznámych príčin zrútila do Stredozemného mora. Stíhačka havarovala tesne po štarte z lietadlovej lode Kráľovského námorníctva HMS Queen Elizabeth. F-35B pri rozjazde nezrýchľovala, ale spomaľovala, takže nakoniec prešla cez okraj zdvihnutej paluby lietadlovej lode. Pilot sa katapultoval po tom, čo bolo jasné, že lietadlo nedosiahne dostatočnú rýchlosť na to, aby sa dostalo do vzduchu. Následne bol bezpečne vytiahnutý z vody.

Už prvé správy naznačovali, že lietadlo pravdepodobne nasalo plachtu, ktorá mala lietadlo chrániť pred dažďom a morskou vodou alebo kryty chrániace nasávacie otvory motora. Dva týždne po havárii sa na sociálnych médiách objavilo video, ktoré zobrazuje nehodu zaznamenanú kamerovým systémom na lodi HMS Queen Elizabeth. Osoba, ktorá tento záznam nahrala na svoj mobilný telefón a zverejnila, už bola medzičasom zatknutá. Z tohto videa však vyplýva, že nehodu skutočne mohlo spôsobiť to, že jeden z krytov chrániacich nasávacie otvory motora nebol odstránený. Tejto teórii nahráva aj fakt, že po havárii nebola zvyšná flotila britských F-35B uzemnená. Britskí vojenskí predstavitelia sa zjavne domnievajú, že príčinou nešťastia nebol technický problém, ale skôr ľudský faktor.

Avšak bez ohľadu na príčinu nehody dôležité je, že lietadlo alebo aspoň väčšina toho, čo z neho zostalo, je bezpečne v rukách vlády Spojeného kráľovstva. Pozostatky F-35 by mohli byť pre potenciálneho protivníka spravodajským víťazstvom, najmä ak by sa lietadlo podarilo získať do značnej miery neporušené.

Riziko prezradenia pokročilej stealth technológie zvyšoval aj fakt, že miesto, kde stroj havaroval, sa vyznačuje vysokou aktivitou ruských ponoriek. Spojené kráľovstvo a USA si boli vedomé ruských podmorských schopností, ktoré patria k najlepším na svete. Rusko totiž disponuje flotilou ponoriek určených na špeciálne hlbokomorské misie, ako aj špionážnou loďou Jantar, ktorá funguje ako materská loď pre miniponorky. Táto krajina má teda všetky prostriedky k tomu, aby sa dostala k troskám lietadla, ak by k tomu mala príležitosť. Na základe týchto obáv urobili Briti a Američania maximum, aby sa k vraku dostali ako prví. Po úspešnom vylovení väčšiny trosiek lietadla sa podarilo nielen uchovať technológie z F-35B v tajnosti, ale navyše môžu britskí vyšetrovatelia určiť aj všetky okolnosti havárie.

Na záver ešte dodajme, že od zavedenia F-35 do služby v júli 2015 až do dnešného dňa bolo pri haváriách stratených šesť lietadiel. Z toho tri boli vo verzii s krátkym vzletom a zvislým prístátím F-35B. Hoci sa tento počet môže zdať na prvý pohľad vysoký, je potrebné si uvedomiť, že k novembru 2021 bolo v prevádzke viac ako 700 lietadiel F-35. A k tomuto obdobiu nalietali všetky prevádzkované F-35 viac ako 430 000 hodín.