Čierny rok pre americké stealth stíhačky

15.10.2018

Vo štvrtok musel americký pilot stíhačky F-22 počas pristátia položiť lietadlo na brucho. K incidentu došlo na základni Elmendorf v Anchorage a pravdepodobnou príčinou bol chybný podvozok. 

K podobnému núdzovému pristátiu F-22 došlo asi pred 6 mesiacmi aj na leteckej základni amerického námorníctva Fallon v Nevade. 

K nehode došlo práve uprostred toho, ako sa americké letectvo snaží zvýšiť mieru bojaschopnosti svojich lietadiel. Obzvlášť v prípade F-22 je táto hodnota mimoriadne dôležitá, pretože Raptor predstavuje najvýkonnejšiu stíhačku na vybojovanie vzdušnej prevahy. Problémom je však celkový počet týchto lietadiel, ktorý kvôli predčasnému zastaveniu výroby dosiahol len 187 kusov. Americké letectvo dnes prevádzkuje už len 183 lietadiel F-22 a menej ako polovica z nich bola začiatkom tohto roka bojaschopná. Zvyšné stroje práve podstupovali časovo náročné opravy a údržbu.

Toto predstavuje z hľadiska bezpečnosti veľký problém, čo bolo zhrnuté aj v správe amerického vládneho úradu Government Accountability Office vydanej pred piatimi dňami. Správa hovorí o organizačných problémoch jednotiek, ale aj o problémoch súvisiacich s údržbou, ktorú v prípade F-22 neúmerne predlžuje hlavne servis stealth povrchu lietadiel. Stíhacie lietadlá F-22 predstavujú hlavnú oporu amerických vzdušných síl a letectvo s nimi počíta až do roku 2060. Preto americký minister obrany zdôraznil potrebu zvýšiť bojovú pripravenosť F-22 v roku 2019 minimálne na úroveň 80%.

Nehody, podobné tej štvrtkovej, pri ktorých nedôjde k úplnému zničeniu lietadla, ale len k jeho poškodeniu, nevyzerajú na prvý pohľad z hľadiska opravy príliš náročne. V skutočnosti však pri nich dochádza k poškodeniu stealth povrchu, čo výrazne predražuje celú opravu. V prípade F-22, poškodenej v roku 2012 v dôsledku pristátia na bruchu, zabrala oprava lietadla šesť rokov a náklady na ňu dosiahli 35 miliónov dolárov.

Podobný incident sa tento rok nevyhol ani stíhačke F-35, ktorá bola v auguste pri pristávaní poškodená v dôsledku zlyhania predného podvozku. Zatiaľ čo pri tejto nehode išlo len o individuálny prípad, ďalšia havária, ku ktorej došlo 28. septembra, má už celosvetový dopad.

V septembri lietadlo americkej námornej pechoty F-35B počas výcviku havarovalo pri základni Beaufort v Južnej Karolíne. Nehoda si síce nevyžiadala život pilota, došlo však k úplnému zničeniu lietadla. Ide o vôbec prvú haváriu sériovo vyrobenej F-35, pri ktorej bolo zničené a odpísané celé lietadlo. Prvé výsledky z vyšetrovania nehody poukázali na chybné palivové trubice, v dôsledku čoho boli uzemnené všetky F-35 po celom svete. Inšpekcia, ktorá má trvať 48 hodín, preverí, ktoré z lietadiel majú nainštalované chybné trubice. Následne budú tieto kazové komponenty vymenené a lietadlá budú opäť zavedené do prevádzky.

Pripomeňme, že produkcia týchto stíhačiek prebieha od februára 2006 a dodnes bolo vyrobených asi 320 lietadiel v troch rôznych verziách (A, B, C). "Tridsaťpäťky" za 12 rokov nalietali úhrnne viac ako 140 000 hodín, čo z nich robí jedno z najbezpečnejších amerických stíhacích lietadiel. O niečo nižšiu mieru nehodovosti majú už len stíhačky F-15 Eagle.

Na záver len dodajme, že americké lietadlá 5. generácie stíha tento rok jedno nešťastie za druhým. K niekoľkým technickým problémom sa pred štyrmi dňami pridružila aj veľká prírodná katastrofa v podobe hurikánu Michael. Ten zasiahol oblasť Floridy, kde sa nachádza aj letecká základňa Tyndall. Pred príchodom hurikánu na nej bolo dislokovaných 55 stíhačiek F-22, z ktorých sa podarilo premiestniť do bezpečia 33 lietadiel. Zvyšných 22 strojov zostalo na základni, ktorá bola touto prírodnou katastrofou kompletne zničená. Škody zatiaľ nie sú známe, ale väčšina z týchto lietadiel bude zrejme značne poškodená.