Čína hľadá nástupcu J-15

09.07.2018

Peking chce vyvinúť novú palubnú stíhačku, ktorou by nahradil lietadlá J-15, trpiace neustálymi bezpečnostnými a mechanickými problémami.

Podľa správy v denníku South China Morning Post, ktorá cituje generálporučíka čínskeho letectva Čan Chongch, nová stíhačka už je vo vývoji. Správa ďalej dodáva, že lietadlá J-15 trpia celým radom mechanických problémov a v nedávnej dobe došlo k štyrom haváriám. V jednom prípade to dokonca viedlo k tomu, že celá flotila musela byť na tri mesiace uzemnená.

Stroje J-15 sú čínskou kópiou sovietskych palubných stíhačiek Su-33. Prototyp tejto čínskej verzie prvýkrát vzlietol v roku 2009, ale lietadlo patrí konštrukčne do 80. rokov minulého storočia. Stíhačky slúžia na palube prvej čínskej lietadlovej lode Typ 001 Liaoning, ktorá bola pôvodne rozostavaná v Sovietskom zväze ako lietadlový krížnik projektu 11435 (trieda Admirál Kuznecov).

Od mája už Čína testuje Typ 001A (CV-17), ktorá je prvou lietadlovou loďou kompletne postavenou v Číne. V súčasnosti prebieha výstavba tretej lietadlovej lode Typ 002 a v priebehu nasledujúcich rokov chce čínske námorníctvo prevádzkovať celkovo štyri lietadlové lode. Čína preto potrebuje výrazne navýšiť počty svojich palubných lietadiel, aby dokázala držať krok s výstavbou lietadlových lodí.

Hoci denník potvrdzuje, že čínske námorníctvo už vyvíja novú palubnú stíhačku, nie je známe, či pôjde o zdokonalenú J-15 alebo z konštrukčného hľadiska o úplne nové lietadlo. Taktiež nebol zverejnený predbežný termín zavedenia do služby.

Jedna zo špekulácií hovorí, že novou palubnou stíhačkou by mala byť FC-31 od spoločnosti AVIC (Aviation Industry Corporation of China). Avšak stav vývoja tohto stealth lietadla je nejasný. Spoločnosť AVIC uviedla, že na dokončenie vývoja bude potrebný vstup zahraničného zákazníka.

Nedávno sa však objavili na verejnosti zábery dvojmiestnych verzií J-15. Ide o cvičnú J-15S alebo J-15D, ktorá by mala byť variantom určeným na elektronický boj. Jedna z týchto verzií by mohla slúžiť aj ako testovací prototyp budúcej palubnej stíhačky.

Jedným z najjednoduchších spôsobov ako získať moderné stíhacie lietadlo, schopné operovať z paluby lietadlovej lode, by bol nákup MiGov-29K. Tie v súčasnosti slúžia na ruskom lietadlovom krížniku Admiral Kuznecov ako aj na indickej lodi Vikramaditja. Nákupom týchto strojov by Čína získala bojaschopné stroje a zároveň čas na vývoj palubných stíhačiek piatej generácie, ktoré už dnes zavádza americké námorníctvo v podobe F-35C. Podľa vyjadrení čínskych predstaviteľov to však zatiaľ vyzerá, že Čína sa nechce uberať touto cestou a radšej uprednostňuje domáci vývoj.

Nech už si nakoniec čínske námorníctvo vyberie ktorúkoľvej z vyššie zmieňovaných možností, bude to musieť urobiť čo najskôr. Už dnes má prakticky dokončené dve lietadlové lode a očakáva sa, že tretia bude zavedená do roku 2023. Tieto tri nové lode by neboli príliš užitočné bez bojaschopného palubného letectva.