Čína testuje palubné AEW

03.09.2020

Čínske lietadlo včasnej výstrahy KJ-600, určené na operácie z paluby lietadlových lodí, uskutočnilo svoj prvý let. Ide o dvojmotorový stroj, ktorý je typovo veľmi podobný ako lietadlá amerického námorníctva E-2 Hawkeye.

Čínske námorníctvo sa posledné roky zameriava na budovanie flotily lietadlových lodí, ktorá bude čoskoro druhou najväčšou na svete. Momentálne im však chýba palubné lietadlo včasnej výstrahy. Toto sa má čoskoro zmeniť zavedením lietadla KJ-600, ktoré vyvíja čínska štátna spoločnosť Si-an.

Prvým nepriamym dôkazom o prebiehajúcom vývoji tohto typu bola maketa lietadla, ktorá bola v auguste 2018 spozorovaná na výcvikovom zariadení vo Wu-chane. Maketa bola umiestnená na betónovej napodobenine paluby lietadlovej lode, ktorú používa čínske námorníctvo na testovanie. Priamym dôkazom existencie KJ-600 však boli až satelitné snímky z letiska spoločnosti Si-an v strednej Číne. K oficiálnemu potvrdeniu projektu KJ-600 však došlo až teraz, keď čínske médiá zverejnili informáciu o absolvovaní prvého letu.

KJ-600 je pravdepodobne výsledkom vývoja, ktorý sa začal skúškami na experimentálnom lietadle JZY-01. To vzniklo na báze dopravného lietadla Y-7, ktoré bolo vyvinuté ešte zo sovietskeho An-24. KJ-600 je však už v porovnaní s JZY-01 kompaktnejšie a viac prepracované lietadlo.

Toto čínske palubné lietadlo včasnej výstrahy sa nápadne podobá na rodinu lietadiel amerického námorníctva E-2 Hawkeye, čo môže v budúcnosti spôsobovať problémy s vizuálnym rozpoznávaním oboch typov. KJ-600 je turbovrtuľové lietadlo poháňané dvomi motormi WJ-6C (každý s výkonom 5100 koní). Má relatívne malý trup, dlhý asi 18 metrov, v ktorom je možné prepraviť 4 až 6-člennú posádku. Je to hornoplošník s dlhými rovnými krídlami s rozpätím 25 metrov, ktoré sa dajú sklopiť kvôli lepšiemu uskladneniu na palube lietadlovej lode. Lietadlo nesie radar typu AESA inštalovaný vo veľkom radome v tvare taniera na vrchole trupu. Zatiaľ však nie je jasné, či je tento radom rotačný alebo statický. Chvostové plochy sú rozdelené na niekoľko menších vertikálnych stabilizátorov, ako mali napríklad bombardéry z druhej svetovej vojny.

Je otázne, či bude KJ-600 schopný prevádzky na prvých dvoch čínskych lietadlových lodiach (CV-16 Liaoning a CV-17 Šandong), pretože tie namiesto katapultu používajú skokanský mostík. Až lietadlová loď Typ 003, ktorá je momentálne vo výstavbe, by mala byť vybavená katapultom. Faktom však je, že prvé čínske palubné lietadlo včasnej výstrahy sa už testuje, čo predstavuje veľký skok v oblasti vývoja a schopností čínskeho námorníctva. Typ KJ-600 spolu s novými lietadlovými loďami bude nepochybne znamenať výrazný kvalitatívny nárast sily čínskeho námorníctva.