Čína zaviedla nové lietadlo elektronického boja

18.03.2019

Čínska štátna televízia CCTV zverejnila zábery novej verzie turbovrtuľového lietadla Y-9, ktoré bude určené na vedenie elektronického boja. 

Vzhľadom na to, že lietadlo je už vo farbách čínskeho letectva, sa dá predpokladať, že táto nová verzia je už zaradená do služby. 

Nový variant má na boku v prednej a zadnej časti trupu charakteristické púzdra, ktoré sú určené na uloženie antén rušiacej súpravy. Ďalšie prvky tohto systému budú pravdepodobne umiestnené v gondole na vrchole zvislej chvostovej plochy a v paneloch na jej bokoch ako aj v slzovitom kryte pod nosom lietadla.

Hoci nejde o oficiálne potvrdenú informáciu, tento variant zrejme bude niesť označenie Y-9G alebo GX-11. Jeho názov (Y-9G) vychádza z toho, že je postavený na báze stredne ťažkého taktického dopravného lietadla Y-9 (Claw). Od dopravnej verzie sa líši nielen typickou kapotážou, pod ktorou sú ukryté prvky rušiaceho systému, ale aj absenciou bočných okienok. Na prvý pohľad je tiež vidno, že brucho Y-9G je v zadnej časti zaoblené a nemá plochý profil. Z toho vyplýva, že bola odstránená nakladacia rampa, ktorá sa nachádza na pôvodnom Y-9.  

Y-9G predstavuje náhradu za strašie lietadlo Y-8G (Mouse), ktoré prvýkrát vzlietlo v roku 2004. Celkovo Čína vyrobila 8 exemplárov tohto typu, jeden z nich však minulý rok stratila pri havárii.

Existencia nového stroja je známa od roku 2014, kedy sa na internete objavila jeho prvá fotografia. V tej dobe ešte zjavne prebiehal vývoj a testovanie, keďže lietadlo malo charakteristický žltý náter.

Čínske vzdušné sily oficiálne nezverejnili, koľko lietadiel Y-9G v súčasnosti prevádzkujú, ani koľko ich plánujú obstarať. V júli minulého roka sa však na internete objavili satelitné zábery, na ktorých sú pravdepodobne dve lietadlá tohto typu na základni Dingxin a ďalšia dvojica bola spozorovaná na základni Tuchengzi. Nie je však isté, či ide o tie isté alebo rozdielne stroje.

Sériová výroba lietadiel Y-9 prebieha v leteckom závode neďaleko Hanzhongu v provincii  Shaanxi. Jeho výrobné kapacity sa od roku 2010 výrazne rozšírili a odhaduje sa, že je schopný ročne vyprodukovať až 16 lietadiel.

Technické špecifikácie nového čínskeho lietadla elektronického boja nie sú známe, dajú sa však čiastočne odvodiť z dopravného Y-9. Toto lietadlo má dĺžku 36 m a rozpätie krídel 40 m. Jeho cestovná rýchlosť je 650 km/h a preletový dolet 7800 km. 

Podobné úlohy plní v ruskom letectve Il-22PP a v americkom EC-130H. Rusko prevádzkuje 3 lietadlá tohto typu a USA ich má 14.  

Zdroj: PLAAF operating ECM variant of Y-9 aircraft