Čína zvýšila produkciu stíhačiek J-20

28.12.2021

Čínska štátna spoločnosť Chengdu Aircraft Industrial Group oznámila, že zvyšuje výrobu svojich lietadiel piatej generácie. Dôvodom je to, že vo štvrtom štvrťroku 2021 vzrástol zo strany Čínskej ľudovej oslobodzovacej armády dopyt po stíhačkách J-20.

Ďalším z dôvodov zvýšenia sériovej výroby bol pokrok vo vývoji čínskeho prúdového motora WS-10B. To umožnilo nahradiť ruské pohonné jednotky, ktoré boli použité na prvej verzii lietadiel J-20.

Čína spustila výrobu lietadiel J-20 v roku 2016, pričom v tej dobe schádzali tieto stroje len z dvoch liniek. Produkcia stíhačiek však mala podľa plánov prebiehať na štyroch linkách, z ktorých každá mala mesačne vyrobiť jednu J-20. Aktuálne počty týchto stíhačiek v službe Čína neuvádza, ale donedávna sa odhadovalo, že čínske letectvo prevádzkuje 60 - 100 kusov. Posledné analýzy však odhadujú, že Čína už prevádzkuje asi 150 strojov typu J-20. 

Stíhačka J-20 integruje celý rad prelomových technológií vrátane systémov zabezpečujúcich lepšie situačné povedomie pilota, AESA radaru a riadených rakiet vzduch-vzduch dlhého dosahu. Očakáva sa, že budúce varianty budú poháňané vylepšeným motorom WS-15, ktorý nielen zníži požiadavky na údržbu, ale poskytne aj väčšiu odolnosť a oveľa lepší letový výkon v porovnaní s pohonom WS-10B. 

Program J-20 je symbolom toho, že Čína sa stala jedným z dvoch svetových lídrov v stíhacom letectve spolu so Spojenými štátmi. J-20 nahradí typ J-11, ktorej výroba sa skončila v roku 2018. V súčasnosti je v prevádzke viac ako 200 strojov J-11 rôznych variantov, ktoré bude potrebné obmeniť. Predpokladá sa však, že sériová výroba J-20 bude trvať dlhšie a do služby vstúpi vo väčšom počte. V minulosti Čína plánovala vyrobiť minimálne 500 lietadiel J-20.

Čína sa tak už dnes stáva dominantnou silou v Ázii a Pacifiku. Z jej bezprostredných susedov začínajú len niektorí prechádzať na lietadlá piatej generácie a tento prechod je poznamenaný buď pomalým tempom alebo problémami. Pripomeňme, že jedna z hlavných svetových mocností - Rusko, dnes prevádzkuje iba jeden exemplár Su-57 a v súvislosti s rozbehnutím sériovej výroby týchto lietadiel sa borí so značnými problémami. Kórejská republika má v súčasnosti 24 stíhačiek F-35A, pričom ich plánuje celkovo obstarať 60. Relevantnou silou by sa v budúcnosti mohlo stať Japonsko, ktoré objednalo 105 konvenčných stíhačiek 5. generácie F-35A a 42 kusov vo verzii s krátkym vzletom a zvislým pristátím F-35B. Aj tu je však treba povedať, že dodávky lietadiel japonskému letectvu nenapredujú takým tempom ako v Číne.

Jedinú vojenskú protiváhu Číne tak predstavujú iba Spojené štáty, ktoré majú tiež svoje záujmy v ázijsko-pacifickom regióne. Americké letectvo sa dnes môže oprieť asi o 130 zmodernizovaných stíhačiek F-22 a 270 jednomotorových strojov F-35A. Americká námorná pechota a americké námorníctvo disponujú ďalšími asi 90 lietadlami F-35B a 40 strojmi F-35C.

Z vyššie uvedeného vyplýva, že USA a ich spojenci sa v blízkej budúcnosti musia spoľahnúť hlavne na  jednomotorovú F-35, zatiaľ čo Čína sa pravdepodobne bude viac opierať o ťažké dvojmotorové prúdové lietadlá J-20. Ak sa jej navyše podarí zvýšiť tempo sériovej výroby, v priebehu niekoľkých rokov dosiahne počet 500 kusov. Tým sa nepochybne zvýši efektivita a znížia obstarávacie náklady. Vzhľadom na to, že program J-20 už dnes naberá na sile, je treba rátať s tým, že nová stealth stíhačka bude nasadzovaná stále vo väčšom meradle.