Čínska armáda zaviedla vrtuľník Z-20

20.05.2019

Pred pár dňami sa na internete objavili fotky nového čínskeho viacúčelového vrtuľníka Z-20, ktoré naznačujú, že tento typ sa stal súčasťou výzbroje čínskej armády.

Najnovšie fotografie ukazujú dva vrtuľníky so sériovými číslami LH953201 a LH953205, čo je formát sériového čísla pre stroje zavedené do letectva Čínskej ľudovej oslobodzovacej armády. Zábery Z-20 sa dostávajú na verejnosť už niekoľko rokov, ale doteraz nemali buď žiadne číslo alebo niesli čísla, ktorými sa označujú prototypy (napr. 632, 633, 635 a 636). To naznačuje, že vývoj a testovanie nového stroja je ukončené a bola spustená sériová výroba.

Z-20 je stredne ťažký viacúčelový vrtuľník, ktorý vyvinula spoločnosť Charbin. Viacerí západní experti sa domnievajú, že je kópiou amerického vrtuľníka Sikorsky S-70C/Black Hawk, v dôsledku čoho ho začali niektoré médiá posmešne prezývať "Copy Hawk". Čína totiž v roku 1986 získala od Spojených štátov 24 vrtuľníkov S-70C. Kvôli krvavému potlačeniu povstania na Námestí nebeského pokoja však USA uvalili na Čínu zbrojné embargo, v dôsledku čoho sa zastavili nielen dodávky ďalších strojov, ale aj náhradných dielov. Čína neskôr kúpila dopravné vrtuľníky Mi-17 od Ruska, ich kapacita je však pre väčšinu úloh čínskej armády nadbytočná. Preto zrejme Čína pristúpila k vývoju Z-20, ktorý má podobný vzhľad ako americký Black Hawk.

Napriek istej podobnosti však existujú medzi oboma typmi viaceré rozdiely. K tým hlavným patrí použitie päťlistého hlavného rotora (S-70 má len štvorlistý) alebo odlišný podvozok. V porovnaní s Black Hawkom má tiež prídavnú kapotáž, pravdepodobne pre satelitný komunikačný systém alebo satelitný navigačný systém BeiDou. Predpokladá sa, že Z-20 je poháňaný dvoma čínskymi turbovrtuľovými motormi WZ-10, z ktorých každý má výkon 1600 kW. To by znamenalo nárast výkonu o približne 200 kW oproti motorom General Electric T700-701A, používaných v exportných verziách S-70C.

Informácií o vzniku a vývoji Z-20 nebolo zverejnených príliš veľa, čo je však v prípade čínskej vojenskej techniky bežná prax. Začiatok vývoja sa zvyčajne datuje ku koncu 90. rokov, niektoré zdroje však uvádzajú, že tento projekt bol spustený až v roku 2006. Prvý let prototypu s palubným číslom "20001"  sa uskutočnil 23. decembra 2013. Odvtedy prebiehali letový skúšky minimálne šiestich prototypov. 

S-70C alebo jeho čínsky nástupca Z-20 predstavujú pre čínsku armádu mimoriadne dôležitý stroj. Tieto vrtuľníky sú totiž schopné operovať aj vo vysokých nadmorských výškach. A to je dôležitá požiadavka, na ktorej stojí na preprava a podpora vojsk pozdĺž čínsko-indickej hranice alebo v náhorných plošinách v Tibetu a Sin-ťiangu.