Čínske letectvo zavádza novú techniku a získava ďalšie spôsobilosti

13.05.2018

Počas brífingu, ktorý sa konal 26. apríla v Pekingu, informovalo čínske ministerstvo obrany o zavedení stíhacích lietadiel Su-35S do služby.

Bombardér H-6K eskortovaný stíhačkami Su-35S
Bombardér H-6K eskortovaný stíhačkami Su-35S

Vyhlásenie bolo v podstate len formálnym potvrdením toho, čo sa už istú dobu predpokladalo. Vo februári sa totiž stroje Su-35S spolu s inými stíhačkami zúčastnili bojových hliadkovacích letov v oblasti Juhočínskeho mora.

Pripomeňme, že k dnešnému dňu Čína disponuje 14 lietadlami Su-35S. Celkovo objednala 24 týchto stíhačiek v hodnote 2 mld. amerických dolárov. Na základe zmluvy, ktorá bola uzavretá s ruskou štátnou spoločnosťou Rosoboronexport v novembri 2015, dostalo čínske letectvo prvé štyri stroje už v decembri 2016.

Vzdušné sily Čínskej ľudovej oslobodzovacej armády zaradili lietadlá Su-35S k 6. leteckému zboru v Suixi (provincia Kuang-tung), kde by mali byť dislokované aj stíhačky Su-27SK. Suixi je letecká základňa na pobreží Juhočínskeho mora, ktorá sa nachádza v tesnej blízkosti Taiwanu.

V piatok sa stíhačky Su-35S prvýkrát zúčastnili cvičenia, pri ktorom sprevádzali strategické bombardéry H-6K a obleteli Taiwan. Počas týchto manévrov sa dve skupiny bombardérov priblížili k Taiwanu z dvoch rôznych smerov a obleteli celý ostrov. Letu sa zúčastnili aj stíhačky J-11, lietadlá elektronického boja Y-8, lietadlá elektronického spravodajstva Tu-154MD a lietadlá včasného varovania KJ-2000.

Potvrdzujú sa tak predpovede niektorých vojenských analytikov, že prostredníctvom Su-35S sa bude čínske letectvo snažiť získať kontrolu nad umelými ostrovmi a ďalšími spornými oblasťami v Juhočínskom mori. Pomocou Su-35S tak môže Čína dôraznejšie presadzovať svoje strategické zámery v danej oblasti až dovtedy, kým túto úlohu nepreberú nové čínske stíhačky piatej generácie J-20.

Hoci J-20 bola zavedená do služby ešte minulý rok, dosiahnutie plnej bojaschopnosti tohto lietadla plánuje Čína na rok 2020. Od svojho zavedenia sa však už zúčastnila bojových cvičení s viacerými stíhacími lietadlami čínskeho letectva vrátane J-16 a J-10C.

Tento týždeň dokonca piloti J-20 absolvovali prvýkrát aj výcvik nad oceánom. Na margo tohto cvičenia hovorca čínskeho letectva uviedol: "vzdušným silám to pomôže lepšie si plniť svoju posvätnú povinnosť, ktorou je ochrana suverenity, bezpečnosti a územnej celistvosti Číny".

V súčasnosti disponuje Čína viac ako 20 stíhačkami J-20, avšak do konca roku 2019 plánuje vytvoriť 4 letecké pluky, ktoré budú pozostávať z 96 lietadiel. Ešte ambicióznejšie sú však dlhodobé plány čínskeho letectva, ktoré počítajú s obstaraním až 500 kusov týchto stealth stíhačiek.

Dňa 8. mája absolvovali výcvik aj strategické dopravné lietadlá Y-20, pričom prvýkrát uskutočnili výsadok vojakov a materiálu. Ide o dosiahnutie významného míľnika v prevádzkovaní lietadiel Y-20.

Transportné lietadlá Y-20 boli zavedené v júli 2016 a do dnešného dňa bolo vyrobených približne 8 týchto strojov. Toto lietadlo, poháňané štyrmi ruskými prúdovými motormi Solovjov D-30KP2, má pri maximálnom zaťažení dolet asi 4500 km. Pri preprave oddielu výsadkárov dokáže preletieť až 10000 km.

Čína v posledných rokoch významným spôsobom zvyšuje počty modernej leteckej techniky. Zároveň značne rozširuje spôsobilosti svojho letectva a to nielen jeho taktickej zložky, ale aj tej strategickej. Za všetko hovoria nedávne slová hovorcu čínskych vzdušných síl: "strategické spôsobilosti nášho letectva by mali byť v súlade s neustále rastúcimi národnými záujmami".