Čo robia prototypy Su-57 v Sýrii?

28.02.2018

Vo štvrtok 22. februára začali masmédiá s odkazom na sociálne siete informovať o presune dvoch prototypov stíhačiek Su-57 na základňu Humajmím. O dva dni neskôr bola zverejnená informácia, že na túto sýrsku leteckú základňu dorazili ďalšie dva stroje Su-57.

Podľa ruského denníka Gazeta.ru niektorí analytici upozorňujú, že Su-57 bola poslaná do Sýrie predčasne. Toto lietadlo nielen že nie je zaradené do služby, ale zatiaľ ani len neprešlo vojskovými skúškami.

Ruské zdroje uvádzajú, že v podmienkach blízkych tým bojovým si najnovšie ruské stíhačky otestujú systémy elektronického boja a rádiolokačné systémy. Zároveň však zdôrazňujú, že nepôjde o plnohodnotné bojové nasadenie.

Je treba si však uvedomiť, že rušiť rádiové spojenie teroristických skupín prostredníctvom Su-57 nie je vôbec potrebné a navyše túto úlohu dokážu oveľa lepšie splniť špeciálne jednotky elektronického boja. Táto moderná stíhačka 5. generácie taktiež nie je určená na boj proti jednotkám polopartizánskeho typu. K základným spôsobilostiam tohto stroja patrí vybojovanie vzdušnej prevahy nad stíhacími lietadlami rovnakej kategórie.

Odborníci si preto kladú otázku, čo bude v praxi znamenať, otestovať systémy elektronického boja Su-57. Tieto systémy sú určené na rušenie rôznych typov raketových systémov protivzdušnej obrany a palubných radarov nepriateľských lietadiel. Avšak aj krátkodobé nasadenie týchto systémov bude znamenať úplné odhalenie ich charakteristík.

Všetky lety ruských lietadiel budú nepochybne sledovať americké špionážne družice alebo americké lietadlá podobného určenia (P-8 Poseidon) a pozemné spravodajské centrá. Doslova v priebehu niekoľkých sekúnd získajú informácie o možnostiach Su-57 v oblasti vedenia elektronického boja.

V prípade testovania rádiolokačných systémov Su-57 v Sýrii dokážu Američania taktiež odhaliť množstvo vlastností palubného radaru stíhačky.

A čo je asi najdôležitejšie, počas vzletov a pristátí na území Sýrie budú lietadlá Su-57 sledovať všetky možné rádiolokátory, vrátane pozemných radarov, lietadiel AWACS, palubných radarov stíhačiek a lietadiel elektronického boja. To znamená, že v relatívne krátkej dobe bude možné získať komplexný radarový popis Su-57 (zo všetkých uhlov a zo všetkých možných vzdialeností, v celom rozsahu rádiových vĺn). Okrem toho bude známa aj tepelná stopa, ktorú zanechávajú motory tejto stíhačky.

Z vyššie uvedených dôvodov nie je preto úplne jasné, aký zmysel má vyslanie prototypov Su-57 do Sýrie. Niektoré médiá popustili uzdu svojej fantázie a uvažujú o bojovom nasadení týchto stíhačiek proti bojovníkom Islamského štátu.

Pri zvažovaní takejto možnosti si treba uvedomiť, že túto úlohu dokážu oveľa efektívnejšie a lacnejšie plniť napríklad bojové lietadlá Su-25 s neriadenými raketami S-8 a voľne padajúcimi bombami OFAB-250. Nehovoriac o tom, že prototypy Su-57 v súčasnosti nemajú integrovanú žiadnu špeciálnu výzbroj, ktorá by mohla byť v konflikte tejto intenzity nejakým zvláštnym prínosom.

Systémy riadenia paľby neboli zatiaľ dostatočne otestované a nie je známe, že by stíhačky mali integrovanú inteligentnú leteckú muníciu typu vzduch-zem. Výnimku tvoria len testy 30 mm kanónu a skúšobné vypustenie dvoch typov neriadených bômb.

Niektorí novinári sa mylne domnievajú, že prítomnosť Su-57 v Sýrii je odpoveďou na nasadenie amerických stealth stíhačiek F-22. Pripomeňme však, že americké lietadlá 5. generácie operujú na Blízkom východe už od roku 2013, preto táto verzia nepôsobí príliš vierohodne. Nehovoriac o tom, že F-22 sú zavedené 12 rokov, dávno prekonali "detské choroby" a predstavujú oveľa vyzretejšie bojové stroje.

Rusko si je tohto faktu veľmi dobre vedomé a v súčasnosti by určite nedopustilo bojový stret svojich prototypov s lietadlami F-22 alebo F-35. Navyše nie je v jeho záujme rozpútať na Blízkom východe vojnu so Spojenými štátmi.

Okrem toho použitie moderného zbraňového systému v budúcich konfliktoch prináša želaný účinok len vtedy, ak sa nasadí prekvapivo a vo veľkom meradle, pričom jeho skutočné taktické a technické vlastnosti sú pre nepriateľa z veľkej časti neznáme. Z toho možno usudzovať, že ruské lietadlá 5. generácie nebudú mať absolútne žiaden vplyv na operácie vedené ozbrojenými silami západnej koalície.

Natíska sa preto otázka, či nasadenie lietadiel Su-57 nie je len zúfalým marketingovým ťahom, ktorý navyše so sebou nesie značné riziká pre pilotov, ale aj samotný stroj. Cieľom takéhoto kroku by bola demonštrácia doterajších pokrokov pri vývoji a prilákanie investora, ktorý môže pomôcť s dotiahnutím celého projektu do úspešného konca.

Pripomeňme, že prvý prototyp (T-50-1) vzlietol dňa 29. januára 2010 a do roku 2015 plánovalo Rusko zaviesť nové lietadlá do služby. Rusko pribralo do tohto projektu Indiu, ktorá sa zaviazala, že pomôže s financovaním vývoja T-50. Počiatočný vklad oboch krajín predstavoval 295 miliónov amerických dolárov, pričom v budúcnosti mala India (podobne ako Rusko) investovať ešte 5 miliárd dolárov.

Prvých päť prototypov však sprevádzali značné konštrukčné problémy. Ruské médiá zverejnili informácie o problémoch s kokpitom, zbraňovými šachtami a v neposlednom rade aj s motormi. Taktiež nie je známe, v akej fáze vývoja sa nachádzajú moderné riadené strely, ktoré mali byť kľúčovou súčasťou nového stíhacieho lietadla.

Na jeseň minulého roka vyjadril vedúci predstaviteľ indického letectva obavy, že tento program nespĺňa požiadavky, ktoré naň boli kladené. Podľa oficiálneho vyjadrenia nová stíhačka nemá dostatočné stealth vlastnosti a India má výhrady aj k motorom lietadla.

Moskva ani Suchoj nedokázali dodnes presvedčiť Indiu, aby pokračovala v financovaní tohto projektu. Namiesto toho požiadala India Spojené štáty o poskytnutie podrobných informácií o stíhačke F-35.

Je teda celkom možné Rusko využije konflikt v Sýrii na predvedenie základných spôsobilostí Su-57 a pokúsi sa pritiahnuť pozornosť potenciálneho investora, s ktorého pomocou sa podarí dokončiť vývoj tohto lietadla 5. generácie.

Zdroj: Су-57 в Сирии: проверка боем