ČR sa pridala k Mnohonárodnej flotile viacúčelových tankovacích a transportných lietadiel

26.10.2019

Vo štvrtok 24. októbra minister obrany Ľubomír Metnar svojím podpisom potvrdil oficiálny vstup Českej republiky do programu Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet (MMF).

Program MMF iniciovalo Holandsko, ktoré podpísalo zmluvu o využití 2 000 letových hodín ročne. K nemu sa následne pripojili ďalšie európske štáty - Belgicko (1 000 hodín), Nemecko (5 500 hodín), Luxembursko (200 hodín), Nórsko (100 hodín) a najnovšie aj Česká republika (100 hodín). Tieto krajiny budú spoločne riadiť a prevádzkovať flotilu ôsmich strojov Airbus A330 MRTT, ktoré budú dislokované na leteckej základni Eindhoven (Holandsko) a Köln-Bonn (Nemecko). Lietadlá budú vo vlastníctve NATO a riadené agentúrou NSPA (NATO Support and Procurement Agency).

Program MMF má prevziať prvé lietadlo A330 MRTT oficiálne v máji 2020 a posledné z ôsmich objednaných strojov bude dodané v roku 2024. Kontrakt predpokladá, že každé lietadlo bude využívané s náletom približne 1100 hodín ročne. 

Mnohonárodná letka je konkrétnym krokom vedúcim k odstráneniu nedostatku schopností v oblasti tankovania za letu v Európe. Zároveň ide o snahu znížiť prílišnú závislosť na leteckých kapacitách armády USA. Zúčastnené štáty, teda Belgicko, Nemecko, Luxembursko, Holandsko, Nórsko a Česká republika budú primárne využívať Airbus A330 na tankovanie počas letu, ale lietadlá sa budú dať použiť aj na transport všetkého materiálu a osôb, ako aj na evakuáciu zranených (MEDEVAC).

Odhadované náklady českého ministerstva obrany zahŕňajú jednorazový akvizičný poplatok vo výške cca 594 mil. Kč (23,25 mil. eur), ročné prevádzkové náklady 32,6 mil. Kč (1,28 mil. eur) a ročné personálne náklady na štyri osoby na zahraničnom pracovisku cca 10 mil. Kč (0,39 mil. eur). To všetko za predpokladaného využitia až 100 letových hodín ročne.

Airbus A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport) je tankovacie lietadlo novej generácie, postavené na základe civilného dopravného Airbusu A330-200, ale je možné ho používať aj na prepravu osôb alebo nákladu. Má najvyššiu kapacitu zo všetkých súčasných tankovacích lietadiel, pričom podľa výrobcu pojme celkovo až 111 ton paliva. Má schopnosť doplniť počas letu 50 000 kg paliva širokému spektru lietadiel počas štvorhodinovej misie, a to vo vzdialenosti až 1 852 km od miesta vzletu. Pri transportných či dopravných úlohách môže A330 MRTT niesť až 45 ton, čo predstavuje napríklad až 300 cestujúcich. Pri konfigurácii kabíny na tzv. MEDEVAC pojme 40 nosidiel, má 20 miest pre zdravotnícky personál a 100 pre cestujúcich. Pri čisto transportných úlohách prepraví až 37 ton nákladu, alebo 27 kontajnerov LD3 či 8 vojenských paliet.

A330 MRTT má samozrejme schopnosť dopĺňať palivo oboma spôsobmi, teda buď rahnom alebo za použitia hadice s košom. Kontajner Cobham 905E, ktorý sa nachádza pod každým krídlom lietadla, obsahuje digitálne riadenú a elektricky poháňanú hadicovú jednotku. To umožňuje dopĺňať palivo súčasne dvom lietadlám vybavených tankovacím nadstavcom (napr. Typhoon, Rafale, Tornado, Gripen), a to rýchlosťou 1 300 kg/min.

Pripomeňme, že prví dvaja českí stíhací piloti zahájili výcvik tankovania za letu vo švédskom Ronneby už v roku 2012. Následne sa tento výcvik stal štandardnou operačnou procedúrou pilotov 211. taktickej letky, a to nielen na základe potrieb zahraničných vojenských cvičení, ale predovšetkým na základe plánovaných operačných misií Air Policing na Islande, ktoré by sa bez možnosti dopĺňať palivo dali len ťažko zrealizovať.