Druhý prototyp S-70 Ochotnik
V utorok 14. decembra bol verejnosti slávnostne predstavený druhý prototyp bojového bezpilotného lietadla S-70. Podujatia sa zúčastnil námestník ministerstva obrany Krivoručko, ktorý oznámil, že zmluva na sériovú výrobu týchto dronov bude podpísaná už v nasledujúcom polroku.

Lietadlo nesie označenie S-70-2 a od prvého prototypu sa v mnohých smeroch odlišuje. Najvýraznejšou zmenou je použitie plochej "stealth" trysky, ktorá umožní znížiť radarovú a infračervenú stopu. Toto riešenie sa nápadne podobá na trysku amerického demonštrátora Boeing X-45A, ktorého letové testy sa začali v máji 2002.
Nahradenie pôvodnej trysky s kruhovým priemerom zároveň umožnilo stenčiť strednú časť krídla, čo nepochybne prinesie zníženie radarovej odrazovej plochy.
Povrch strednej časti krídla tohto stroja už nie je posiaty rôznymi anténami a vystúpenými krytmi, ako tomu bolo pri prvom prototype. Okrem odstránenia mnohých krytov a antén má tento prototyp lepšie prepracovaný vonkajší plášť, ktorý sa vyznačuje menším počtom nitov a spojov.
Šachta predného podvozku lietadla je vybavená dvojdielnymi pozdĺžne delenými dvierkami (nie jednodielnymi). Pri prototype S-70-2 sú inak riešené aj dvierka šácht hlavného podvozku.
Pripomeňme, že prvý prototyp (demonštrátor) s označením S-70-1 sa vzniesol k oblohe 3. augusta 2019. Dňa 27. decembra 2019 bola podpísaná objednávka na ďalšie tri prototypy Ochotnik (S-70-2, S-70-3 a S-70-4) a tri pozemné riadiace stanice NPU-70. Prototyp S-70-2 mal byť na základe tohto kontraktu dodaný k skúškam najneskôr dňa 30. septembra 2021. Harmonogram testov tak naberá sklz minimálne 3 mesiace. Termín odovzdania prototypu S-70-3 bol stanovený na 30. marec 2022 a S-70-4 má byť dodaný 30. novembra toho istého roku.

Štátne
skúšky tohto bezpilotného systému by mali prebiehať od 1. januára 2023
do 30. septembra 2025. Do 30. októbra 2025 by mala byť schválená
projektová dokumentácia a následne by mala byť spustená sériová výroba.
Už teraz je však otázne, či sa tento ambiciózny plán podarí splniť.
S-70 Ochotnik má konštrukciu lietajúceho krídla a je bez akýchkoľvek zvislých chvostových plôch. Toto bezposádkové lietadlo je dlhé asi 14 m a má rozpätie krídel približne 19 m. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla by mala byť 20 ton, pričom užitočné zaťaženie dosahuje 6 ton.
Dron je vybavený celou škálou prieskumných systémov vrátane elektro-optických a rádiotechnických senzorov. Mal by byť vyzbrojený raketami vzduch-zem schopnými zasahovať pozemné ciele na veľké vzdialenosti. V decembri 2021 bola dokonca zverejnená informácia, že dron podstúpil letové skúšky s nejakým druhom protilietadlových rakiet.
Poháňa ho jeden prúdový motor AL-41F1 (izdelie 117BD), ktorý bol pre S-70 špeciálne vyvinutý spoločnosťou ODK UMPO so sídlom v meste Ufa. Dron by mal byť schopný vyvinúť rýchlosť približne 1000 km/h. Jeho dostup má byť 18000 m a dolet 6000 km.
Vytvorenie pozemnej riadiacej stanice NPU-70 realizuje Suchoj v spolupráci s firmou Kronštadt, ktorá má predchádzajúce skúsenosti s vývojom dronov Orion a Sirius. Ovládanie S-70 z pozemnej riadiacej stanice sa bude realizovať pomocou satelitu. Do budúcna sa však počíta s tým, že Ochotnik bude schopný fungovať aj v plne autonómnom režime bez zásahu pozemného personálu.
Najnovší prototyp S-70 predstavuje významný skok v stealth technológiách, aj keď Rusko v tejto oblasti stále zaostáva za USA a Čínou. Stealth parametre tohto lietadla majú byť údajne lepšie ako u stíhačiek Su-57, čo bude mať významný vplyv na postavenie tohto typu v celkovej ruskej architektúre vzdušného boja. Zdá sa, že Ochotnik bude kompenzovať niektoré nedostatky stealth charakteristík Su-57. Naznačujú to aj vyjadrenia ruských predstaviteľov, ktorí v minulosti opisovali koncept nasadenia Ochotnika. Dron by mal byť využívaný ako tzv. "loyal wingman" pre Su-57. To znamená, že bude úlohy vykonávať spoločne s ruskými stíhačkami a bude predstavovať predĺženú ruku Su-57, či už z pohľadu detekcie nepriateľských cieľov alebo nesenia väčšieho množstva výzbroje.
Ochotnik je zatiaľ ešte ďaleko odbojového nasadenia a pri jeho vývoji bude potrebné prekonať viacero významných prekážok. Tento program je však na najlepšej ceste k tomu, aby z neho vzišlo bojové bezpilotné lietadlo s dobrými stealth parametrami. Do začiatku 30. rokov tak možno ruské letectvo vstúpi už s prvou operačne spôsobilou letkou dronov S-70 Ochotnik.