Európske Typhoony dostanú AESA radary

20.07.2020

Zatiaľ čo letectvá Kuvaitu a Kataru začnú čoskoro dostávať nové stíhačky Eurofighter Typhoon, vybavené palubným radarom s aktívnym elektronickým skenovaním, tak európske stroje tohto typu stále lietajú bez takéhoto pokročilého senzoru. Táto situácia by sa však čoskoro mala zmeniť.

Koncom júna oznámila spoločnosť Airbus, že získala zákazku na vývoj, dodávky a integráciu 115 AESA radarov pre stíhacie lietadlá dvoch partnerských krajín programu Eurofighter Typhoon - Nemecko a Španielsko. Dohoda zahŕňa 110 radarov pre Nemecko a počiatočnú várku piatich radarov pre Španielsko. Na základe tejto zmluvy by mali byť radary dodané a integrované do roku 2023. Zatiaľ čo pobočky Airbusu v Manchingu (Nemecko) a v Getafe (Španielsko) budú pôsobiť ako integračné centrá, tak vývoj a výroba radaru bude zadaná subdodávateľom konzorcia pod vedením firiem Hensoldt a Indra.

Pripomeňme, že za posledných päť rokov dosiahol Typhoon značný pokrok pridaním množstva nových zbraní a avioniky, ktoré rozširujú spôsobilosti lietadla pre viacero rôznych misií. Príbeh nového palubného radaru sa však ukázal byť menej pôsobivý a pre konzorcium EuroRadar sa premenil na nepríjemnú a dlhotrvajúcu ságu. Konzorcium, ktoré pozostáva z firiem Leonardo z UK a Talianska, Indra zo Španielska a Hensoldt z Nemecka spustilo projekt CAESAR (Captor AESA Radar) v roku 2006. Nový radar Captor-E bol verejnosti predstavený na medzinárodnom leteckom veľtrhu vo Farnborough v roku 2014. Uplynuli ďalšie dva roky, kým sa v anglickom Wartone začali letové skúšky s novým radarom.

Letové testy AESA radaru sa však nezačali kvôli partnerským krajinám programu Eurofighter (Spojené kráľovstvo, Nemecko, Španielsko a Taliansko), ale primárne kvôli novému zákazníkovi. Tým sa stal v apríli 2016 Kuvajt, ktorý objednal 28 stíhačiek Typhoon a spolu s nimi aj pokročilé palubné radary Captor-E. Dodávky kuvajtskému letectvu začnú koncom tohto roku a dovtedy musí nový senzor dosiahnuť požadovanú spôsobilosť. Ďalším prevádzkovateľom Typhoonu bude čoskoro Katar, ktorý v roku 2017 objednal 24 stíhacích lietadiel a tiež ich vybavil radarom Captor-E.

Okrem toho sa po objednávke Nemecka a Španielska dostane konečne AESA radar aj do lietadiel partnerských krajín. Nemecko, ktoré pôvodne zakúpilo 143 lietadiel (33 z výrobnej várky Tranche 1, 79 Tranche 2 a 31 Tranche 3), plánuje modernizáciu 110 lietadiel (Tranche 2 a 3). Zároveň chce v budúcnosti obstarať nové lietadlá Tranche 4 ako náhradu za svoje stroje z várky Tranche 1, ktoré majú veľmi obmedzené spôsobilosti.

Španielsko plánuje vybaviť radarom Captor-E svojich 19 lietadiel z várky Tranche 3. Podobne ako Nemecko aj Španielsko prehodnocuje v rámci projektu Halcon nákup ďalších Typhoonov, ktorými chce nahradiť zastarané Hornety EF-18.

Po objednávke nových AESA radarov Nemeckom a Španielskom zverejnila Veľká Británia informáciu, že pre svoje Typhoony vyvíja vlastnú špeciálnu verziu radaru Captor-E. V rámci tohto doteraz utajovaného projektu by britské stíhačky mali získať nový senzor niekedy v polovici 20. rokov. Jediné, čo o tomto radare zverejnili je, že by malo ísť o technologicky pokročilejší senzor, ako bude mať Nemecko a Španielsko. Integrácia radaru bude tak zásadným vylepšením Typhoonov, že z nich spraví plnohodnotný doplnok lietadiel 5. generácie F-35, ktoré v súčasnosti RAF zavádza.

Zo základnej línie Captor-E tak nakoniec vzniknú tri rôzne verzie. Kuvajt a Katar dostanú verziu Mk 0, ktorá bola predtým známa ako "Radar 1+". Nemecku a Španielsku budú dodané systémy Mk 0, ale budú postupne inovované na štandard Mk 1 so zvýšenou kapacitou. Tretiu a najvyspelejšiu verziu radaru Captor-E, označovanú ako "Radar 2", nakoniec získajú lietadlá RAF.

Radar typu AESA (Active Electronically Scanned Array) je pre moderné stíhacie lietadlá nesmierne dôležitý. Oproti starším radarom môžu AESA lokalizovať a sledovať ciele na väčšiu vzdialenosť a s väčšou rýchlosťou a presnosťou. Dokážu dokonca pôsobiť aj proti menším a ťažšie detekovateľným hrozbám, ako sú napríklad nízko letiace riadené strely. Môžu tiež sledovať viacero cieľov, majú väčšiu odolnosť proti rušeniu a sú spoľahlivejšie. Umožňujú stíhačkám lepšie využívať nové generácie protilietadlových rakiet vzduch-vzduch, akou je napríklad Meteor.