Francúzsko získalo nové cvičné lietadlá

17.09.2018

Koncom augusta a začiatkom septembra pristáli na francúzskej leteckej základni Cognac - Châteaubernard dva páry nových cvičných lietadiel Pilatus PC-21.

Zdroj: Stephan Widmer
Zdroj: Stephan Widmer

Ide o prvé štyri stroje z celkového počtu 17 kusov, ktoré Francúzsko objednalo 30. decembra 2016. Zvyšné lietadlá už sú vyrobené, v súčasnosti podstupujú letové skúšky a dodané by mali byť do začiatku budúceho roku. So zavedením PC-21 do služby vo francúzskom letectve sa počíta do konca budúceho roku.

PC-21 nahradia zastarané TB30 Epsilon od firmy Socata, na ktorých francúzski piloti cvičia od roku 1984. PC-21 budú poskytovať pilotom základný výcvik, po ktorom prejdú na prúdové cvičné lietadlá Alpha Jet a až takto vycvičení piloti začnú lietať na viacúčelových stíhacích strojoch Rafale.

Pilatus PC-21 predstavuje jedno z najmodernejších turbovrtuľových cvičných lietadiel na svete. Dokáže manévrovať s preťažením +8 až -4g a jeho rýchlosť otáčania okolo pozdĺžnej osi je 200 stupňov za sekundu.

Kabína posádky má tandemové usporiadanie, pričom študent sedí vpredu a inštruktor vzadu. V kabíne sú tri viacúčelové displeje spolu s priehľadovým displejom, podobne ako v stíhacích lietadlách 4. generácie (AV-8B, F-16, F/A-18 alebo Gripen). Rôzne tlačidlá displeja a ovládacieho panelu sa používajú na výber navigácie, misií, systémov a taktických údajov, pričom údaje sa zobrazujú na dvoch vonkajších multifunkčných displejoch. Všetky displeje a osvetľovacie systémy v kabíne sú kompatibilné s okuliarmi nočného videnia.

Ďalšie vybavenie kabíny pozostáva z automatickej klimatizácie, palubného systému na výrobu kyslíka (OBOGS) a vystreľovacích sedadiel Martin Baker Mark 16L s parametrami 0/0. Navigačný systém pozostáva z laserového inerciálneho systému a družicového systému GPS.

Systém plánovania misií (MPS) umožňuje nadstaviť misiu pre počiatočné fázy pilotného výcviku ako aj pre pokročilý výcvik pilota. Avionický systém PC-21 môže byť upravený tak, aby vyhovoval ktorejkoľvek fáze výcviku. Avionika simuluje zameranie a následné uvoľnenie zbraní. Misie sú zaznamenávané automaticky od okamihu zapnutia motora až po jeho vypnutie, aby bolo možné si ich po ukončení letu prehrať.

Turbovrtuľový motor Pratt & Whitney PT6A-68B s výkonom 1 200 kW (1 600 koní) poháňa vrtuľu Hartzell E8991 KX s piatimi grafitovými lopatkami. Motor je vybavený digitálnym systémom riadenia, ktorý prináša plný výkon pri rýchlostiach nad 360 km/h a poskytuje pilotovi podobnú odozvu ako prúdové lietadlo. PC-21 môže stúpať rýchlosťou 20 m/s a jeho maximálna rýchlosť je 685 km/h. Dolet lietadla je 1 333 km a dostup 11 580 m.

Zdroj: First four French Air Force PC-21s delivered