Gripen E je čoraz bližšie k zavedeniu

19.07.2018

Začiatkom minulého mesiaca spustil Saab letové skúšky novej stíhačky Gripen E s externými pylónmi. Prvý prototyp Gripenu E (palubné číslo 39-8) absolvoval niekoľko úspešných letov nad Baltským morom.

Prvé lety vykonalo lietadlo s dvomi raketami vzduch-vzduch IRIS-T, pripevnenými na koncoch krídel, pričom bolo vybavené ešte ďalšími piatimi závesníkmi. Pripomeňme, že Gripen E bude schopný niesť výzbroj a ďalšie vybavenie až na ôsmych závesných bodoch, ktoré pre Saab vyrába švajčiarska spoločnosť RUAG Aerostructures.

Lety zahŕňali niekoľko testovacích manévrov pri nadzvukových rýchlostiach. Ako uviedol senior viceprezident Saabu Jonas Hjelm, "Gripen lieta podľa očakávania a sme veľmi spokojní s výsledkami letových testov. Počas letu vykonalo lietadlo niekoľko akcií na overenie letových vlastností s touto rozšírenou konfiguráciou." Budúce skúšky by už mali zahŕňať nesenie a odhodenie rakiet, externých palivových nádrží a iného vybavenia.

Pripomeňme, že prvý let prototypu nového Gripenu E sa konal 15. júna 2017 a trval 40 minút. Stroj vzlietol z letiska Saabu v Linköping a preletel cez východné časti Östergötlandu. Počas svojej premiéry lietadlo vykonalo niekoľko základných úkonov, vrátane zasunutia a vysunutia podvozku. Po 20 hodinách letových skúšok dosiahol Gripen E ďalší míľnik, keď 18. októbra počas letu nad Baltským morom prelomil zvukovú bariéru.

Prednedávnom Jonas Hjelm informoval o ďalších dvoch prototypoch (palubné číslo 39-9 a 39-10), o ktoré sa rozšíri letový testovací program. Tieto dve lietadlá sa od prvého prototypu líšia v tom, že majú nové a modernizované počítače. Tieto vylepšenia vysvetľuje Hjelm nasledovne: "Zajtra budeme čeliť iným hrozbám ako dnes a na moderné stíhačky by sa malo pozerať ako na sieť lietajúcich superpočítačov, ktoré sa snažia prekonať svojich protivníkov. Preto sme navrhli inteligentnú architektúru, aby sme tak mohli rýchlo a jednoducho inštalovať najnovšie výkonné počítače a iný hardvér, čo je v tomto odvetví bezkonkurenčné."

Rovnako ako pri jednomiestnom Gripene E napreduje aj vývoj dvojmiestnej verzie Gripen F. Tento variant sa vyvíja v spolupráci s brazílskou spoločnosťou Embraer. Gripen F bude slúžiť na výcvik, ale aj na bojové misie. Druhé miesto v kabíne posádky (na zadnom sedadle) je určené pre operátora zbraňových systémov, operátora elektronických protiopatrení alebo veliteľa misie. Švédske vzdušné sily však plánujú obstarať iba jednomiestny Gripen E, zatiaľ čo brazílske letectvo získa obidve verzie.

Zdroj: Gripen E test progress