Growlery amerického námorníctva predviedli autonómny let

10.02.2020

Americké námorníctvo a spoločnosť Boeing demonštrovali schopnosť ovládať prúdové lietadlá bez posádky prostredníctvom iného pilotovaného stroja. Išlo o test technológie, ktorá bude rozhodujúca pre zachovanie spôsobilostí námorného letectva v 21. storočí.

Letové skúšky potvrdili, že dve lietadlá E/A-18G Growler dokážu letieť autonómne bez posádky, pričom sú riadené pilotom tretieho Growleru, ktorý s nimi letí v skupine. Test "preukázal účinnosť technológie umožňujúcej Super Hornetom a Growlerom vykonávať bojové misie v spolupráci s bezpilotnými systémami," uvádza sa v správe Boeingu zo 4. februára.

Testy sa začali v septembri 2019 a celkovo sa uskutočnili štyri takéto lety. Lietadlá zrealizovali počas týchto letov 21 misií, ale konkrétne typy misií neboli zverejnené. Na palube lietadiel, ktoré leteli autonómne, boli dvaja piloti, ktorí vykonávali len vzlety a pristátia. Inak do misií Growlerov nezasahovali a pôsobili iba ako zálohy v prípade zlyhania systému.

"Táto demonštrácia umožní spoločnosti Boeing a námorníctvu analyzovať zhromaždené údaje a rozhodnúť sa, kam investovať do budúcich technológií," povedal Tom Brandt, vedúci tohto projektu na strane Boeingu. "Mohlo by to zabezpečiť súčinnosť s inými vyvíjanými bezpilotnými systémami amerického námorníctva alebo iných zložiek ozbrojených síl."

Zoskupenia pilotovaných a bezpilotných lietadiel sú novým konceptom amerického ministerstva obrany, ktorého podstatou je to, že pri nebezpečných misiách by určitú časť práce prevzali drony. "Táto technológia umožňuje námorníctvu predĺžiť dosah senzorov a zároveň udržať lietadlo s posádkou mimo nebezpečnej zóny," uviedol Brandt. "Je to multiplikátor sily, ktorý umožňuje posádke jedného lietadla ovládať viacero lietadiel bez výrazného zvýšenia pracovnej záťaže. Zvyšuje sa tým potenciál prežitia posádky, ako aj situačné povedomie na bojisku."

Growler je dvojmiestne lietadlo postavené na báze stíhačky F/A-18F Super Hornet a je určené na vedenie elektronického boja. Používa sa na rušenie protivníkových senzorov a zbraňových systémov, akými sú napríklad radarom navádzané raketové komplety typu zem-vzduch.

Americké námorníctvo v minulosti uviedlo, že plánuje modernizáciu svojej flotily lietadiel E/A-18G Growler na úroveň Block II, ktorá zahŕňa vylepšenie kokpitu, pridanie konformných palivových nádrží, vybavenie strojov vylepšenými senzormi a vylepšeným systémom elektronického boja. Medzi nové funkcie má patriť aj schopnosť ovládať bezpilotné lietadlá, Boeing však nikdy predtým neuviedol, že Block II bude zahŕňať aj schopnosť autonómneho letu E/A-18G. Nie je preto isté, či je toto vylepšenie štandardnou súčasťou modernizačného balíku Block II alebo či tak boli upravené len konkrétne stroje pre potreby otestovania novej technológie.

Schopnosť Growleru samostatne letieť pripomína predchádzajúcu prácu spoločnosti Boeing, ktorá podobným spôsobom vylepšila vyradené stíhacie lietadlá F-16. Takto upravený stroj dostal označenie QF-16 a v podstate sa premenil na autonómny dron. QF-16 absolvoval svoj prvý let ešte v roku 2013 a v súčasnosti slúži ako letecký terč pre potreby nácviku vzdušných súbojov.

Zdroj: US Navy flies two EA-18G Growlers autonomously; third Growler used as controller