HH-60W sa vzniesol do vzduchu

23.05.2019

Bojový záchranný vrtuľník Sikorsky HH-60W absolvoval 17. mája svoj prvý let. Americké letectvo dúfa, že čoskoro by sa mohla spustiť malosériová výroba a nahrádzanie zastaraných vrtuľníkov HH-60G Pave Hawk. USAF má však zrejme prehnané očakávania.

Let prvého prototypu HH-60W trval len niečo málo cez hodinu, pričom sa testovalo vznášanie na mieste a rôzne nízko rýchlostné manévre. Lockheed Martin, ktorý teraz vlastní firmu Sikorsky, hovorí, že druhý prototyp začne letové skúšky budúci týždeň a do konca leta budú lietať štyri vrtuľníky tohto typu. Americké letectvo plánuje prijať rozhodnutie o sériovej výrobe v septembri 2019, pričom chce nakúpiť celkovo 113 strojov HH-60W.

HH-60W je odvodený od viacúčelového vojenského vrtuľníka UH-60M Black Hawk, ktorý prevádzkuje nielen americká armáda, ale aj ozbrojené sily viacerých ďalších krajín. Vybavenie HH-60W pozostáva z niekoľkých unikátnych prvkov, vrátane radaru namontovaného v nose vrtuľníka, veže s elektro-optickými a infračervenými kamerami, ako aj novej verzie výstražného radarového prijímača AN/APR-52. Vrtuľník má špecifické sedadlá pre posádku a cestujúcich, ktoré sú odolné proti nárazu. Získal tiež nový palivový systém, ktorého súčasťou je nádrž so zhruba dvojnásobnou kapacitou ako u UH-60M.

HH-60W si zároveň zachováva rôzne prvky z poslednej záchrannej verzie HH-60G, ako napríklad rovnaké vonkajšie držiaky zbraní na oboch stranách trupu. Tie umožňujú vyzbrojiť vrtuľník guľometom GAG-18/A alebo GAU-21/A.

Americké letectvo už nové záchranné helikoptéry nevyhnutne potrebuje, pretože náhradu za HH-60G hľadá už od začiatku 21. storočia. Dočasným riešením bola kúpa malého počtu vrtuľníkov HH-60U, čo je ďalší derivát UH-60M. Po viacerých zrušených programoch sa USAF rozhodlo pre HH-60W a v roku 2014 podpísalo zmluvu s firmou Sikorsky. Medzičasom však stroje HH-60G, ktoré začali schádzať z výrobnej linky v 80. rokoch minulého storočia, beznádejne zastarali a udržať ich v prevádzkyschopnom stave je čoraz náročnejšie.

Závažnosť situácie podčiarkuje aj fakt, že minulý rok sa začali objavovať správy o rastúcej štrukturálnej únave vrtuľníkov Pave Hawk. V poslednom období boli totiž tieto záchranné helikoptéry značne využívané, čo prispelo k enormnému namáhaniu ich trupov. Hoci pôvodná životnosť tohto typu bola len 6 000 hodín, v roku 2018 mali Pave Hawky priemerný nálet už okolo 7 100 hodín, pričom niektoré z nich dokonca presiahli 10 000 hodín.

So zavedením HH-60W to však nebude až také jednoduché, pretože kvalifikačné testovanie jednotlivých komponentov vrtuľníka odhalilo mnohé technické nedostatky. Jedným z nich je napríklad palivový systém, ktorý nespĺňa viaceré požiadavky vrátane jeho maximálnej hmotnosti. Pri niektorých skúškach neuspela ani kabína posádky a jej pancierovanie, ako aj sedadlá posádky. Je preto otázne, či sa podarí nové vrtuľníky zaradiť do služby v roku 2020, ako sa pôvodne plánovalo.

Zdroj: The Air Force's New HH-60W Combat Rescue Helicopter Has Taken Flight For The First Time