Vzlietla nová verzia vrtuľníka Mi-26

20.08.2018

Nová modernizovaná verzia ťažkého dopravného vrtuľníka Mi-26T2V úspešne absolvovala svoj prvý let.

Zdroj: aviaforum.ru
Zdroj: aviaforum.ru

Tento prototyp vznikol konverziou staršieho Mi-26, ktorý bol vyrobený v roku 1988. Vrtuľník so žltým palubným číslom "97" v minulosti prevádzkovala pohraničná stráž v Arktíde a od roku 2012 bol uložený na letisku Danilovo. V máji 2015 bol v podvese iného Mi-26T prevezený do spoločnosti Rostvertol, kde sa uskutočnila jeho oprava a výmena palubného vybavenia. Vrtuľník dostal digitálnu kamufláž a nesie palubné čísla "3112" a "157".

V najbližších dňoch sa tento stroj presunie na vojenskú výstavu "Armija-2018", kde si budú môcť návštevníci pozrieť Mi-26T2V vo forme statickej ukážky. Následne budú pokračovať závodné skúšky a po ich ukončení čakajú vrtuľník ešte vojskové skúšky.

V najnovšom zbrojnom programe, ktorý Rusko schválilo na roky 2018 až 2027, sa predpokladá, že ruská armáda získa ďalšie ťažké dopravné vrtuľníky práve v tejto verzii. Očakáva sa však dopyt nielen zo strany domáceho zákazníka, ale aj zo strany krajín Ázie, Afriky a Blízkeho východu.

Mi-26T2V je vybavený modernou avionikou NPK90-2V, ktorá umožňuje automatizovaný let vrtuľníka po vopred určenej trase počas dňa i noci. Značná miera automatizácie letu a pristátia s tak veľkým vrtuľníkom umožnila do výrazne znížiť záťaž celej posádky. Tá sa naďalej skladá z piatich členov, čo je rovnaký počet ako pri predchádzajúcej verzii.

Zmenou prešla aj kabína posádky, ktorá je kompatibilná s okuliarmi nočného videnia. Vylepšenia sa dotkli aj navigačného systému a satelitných komunikačných zariadení Mi-26T2V. Vrtuľník tiež získal nový obranný systém Vitebsk.

Mi-26 predstavuje bezpochyby najvýkonnejší vrtuľník na svete, ktorý dokáže prepraviť až 20 ton. S jeho prevádzkou ruská armáda počíta aj do budúcnosti, preto sa neustále pracuje na jeho vylepšovaní. Okrem modernej avioniky, ktorú dostala verzia Mi-26T2V, sa pre vrtuľník vyvíja aj celkom nový pohon. Výkonnejšie motory PD-12B by mali o pár rokov nahradiť ukrajinské pohonné jednotky D-138. Letové skúšky motorov PD-12B by sa mali začať v roku 2023 a so spustením ich sériovej výroby sa počíta v roku 2025.

Zdroj: Опытный образец модернизированного вертолета Ми-26Т2В