Il-112V konečne vo vzduchu

31.03.2019

V sobotu sa uskutočnil dlho očakávaný let prvého ruského vojenského dopravného lietadla, ktoré bolo vyrobené po páde ZSSR. Let sa oneskoril o takmer štvrťstoročie, napriek tomu sa stal dôležitým míľnikom pri obnove ruskej flotily vojenských transportných lietadiel.

Il-112V je prvé lietadlo tohto určenia, ktoré bolo od nuly vyvinuté a vyrobené v Rusku v postsovietskom období. Jeho prvý let sa konal symbolicky v predvečer 125. výročia narodenia významného ruského leteckého konštruktéra Sergeja Iľjušina.

Prototyp budúceho ľahkého transportného lietadla vzlietol z areálu Voronežského leteckého závodu (VASO). Pri prvom lete ho sprevádzalo lietadlo Il-114. Posádke Il-112V velil hlavný pilot Nikolai Kuimov. Celý let prebehol hladko a stroj bezpečne pristál o 13:00.

Flotilu vojenských dopravných lietadiel je potrebné obmeniť, pričom odhadovaný počet nových strojov je 100, uviedol minister priemyslu a obchodu Denis Manturov. "Il-112V nahradia zastarané lietadlá rodiny Antonov. Dopyt po nich je už dávnejšie obrovský", dodal Jurij Sľusar.

Pripomeňme, že vývoj Il-112 bol spustený ešte v roku 1994. Išlo o súkromnú iniciatívu konštrukčnej kancelárie S.V. Iliušina, ktorej cieľom bolo vytvorenie náhrady za dopravné lietadlá An-24 a An-26. Ruská vláda však nenašla pre tento projekt finančné prostriedky a tak bol ukončený.

O desať rokov neskôr, v decembri 2004, bol ruskému ministerstvu obrany predložený model lietadla a predbežný návrh projektu. Il-112 dostal druhú šancu, keď sa náklady na jeho vývoj a výrobu dostali do štátneho zbrojného programu, plánovaného do roku 2015. V auguste 2010 však ruské ministerstvo obrany pozastavilo financovanie projektu a konštrukčná kancelária S.V. Iliušina bola požiadaná, aby si našla prostriedky na vytvorenie štyroch prototypov mimo štátneho rozpočtu.

V máji 2011 sa ruský minister obrany Anatolij Serdiukov rozhodol namiesto Il-112 nakúpiť sedem ukrajinských lietadiel An-140. Dôvodom boli pravdepodobne nadmerné finančné náklady a príliš vzdialený termín spustenia sériovej výroby. Preto boli ďalšie vývojové práce a montáž prvého prototypu IL-112 zastavené.

Hlavné veliteľstvo ruského letectva však táto situácia znepokojovala, a preto v decembri 2012 informovalo nového ministra obrany Sergeja Šojgu o dôvodoch na obnovenie projektu Il-112. V lete 2013 boli práce na projekte budúceho transportného lietadla obnovené a spoločnosti Klimov bola zaslaná žiadosť o vytvorenie nového turbovrtuľového motora pre Il-112.

Dňa 23. decembra 2014 bola s Iliušinom podpísaná zmluva v hodnote 7,9 miliárd rubľov, ktorej predmetom bol vývoj Il-112V. Vtedajšie plány hovorili o nákupe 62 lietadiel, pričom dodávky sériovo vyrobených strojov mali začať v roku 2017. V máji 2015 však ruské médiá informovali, že bolo prijaté rozhodnutie, znížiť prvú objednávku Il-112V zo 62 na 35 lietadiel.

Dňa 11. júna 2015 ruské ministerstvo obrany schválilo technický návrh lietadla Il-112V, pričom jeho prototyp mal vzlietnuť v prvej polovici roku 2017. Tento termín sa však nepodarilo dodržať a lietadlo sa vznieslo k oblohe s takmer dvojročným omeškaním 30. marca 2019.

Ruské letectvo prevádzkuje v súčasnosti asi 115 transportných lietadiel An-26, pričom najmladšie z nich má 33 rokov. Navyše po anexii Krymu sa rozpadli vojensko-ekonomické vzťahy s Ukrajinou, kvôli čomu Rusko stratilo prístup k náhradným dielom a možnosť modernizácie An-26.

Nemenej závažným dôvodom na výmenu starých An-26 je aj ich zlý technický stav a časté havárie. Celkovo došlo po celom svete k strate 144 týchto lietadiel, či už v dôsledku katastrof, havárií alebo bojových strát. Posledný prípad sa odohral 6. marca 2018 v Sýrii, keď lietadlo počas pristátia narazilo na zem. Celkovo vtedy zomrelo 39 ľudí, vrátane posádky a skupiny dôstojníkov pod vedením hlavného generála. Za predbežnú príčinu nehody bola stanovená technická porucha.

Nové vojenské dopravné lietadlo v podobe Il-112V je preto pre ruské letectvo mimoriadne dôležité. Odhaduje sa, že armáda by potrebovala asi 300 lietadiel tohto typu, pričom produkčné kapacity závodu VASO sú asi 12 lietadiel ročne.

Il-112V by malo byť schopné prepraviť náklad s hmotnosťou do 5 ton. Na palube tohto dopravného lietadla bude možné previezť dve vozidlá typu UAZ-452 alebo 50 vojakov, prípadne 25 výsadkárov.

Dvojica motorov TV7-117ST mu umožňuje vyvinúť cestovnú rýchlosť asi 450-500 km/h a dosiahnuť výšku 7 600 metrov. S užitočným zaťažením 3,5 tony má mať Il-112V dolet 2 400 kilometrov.

Tieto charakteristiky nie sú v porovnaní so západnou konkurenciou (C-27J Spartan, C-130J Super Hercules) príliš oslnivé. Na druhú stranu spustenie sériovej výroby Il-112V zabezpečí Rusku sebestačnosť v tomto segmente a umožní obnovu mimoriadne zastaranej flotily ľahkých transportných lietadiel.

Zdroj:

Первый полет Ил-112В задержался на два десятилетия

Ил-112В - лёгкий военно-транспортный самолёт