Il-112V má pred sebou ešte dlhú cestu

23.04.2019

Koncom marca sa uskutočnil dlho očakávaný prvý let prototypu ruského dopravného lietadla Il-112V. Hoci tlačové agentúry ihneď informovali o úspešnom lete a hladkom priebehu, v skutočnosti má prvý prototyp ďaleko od požiadaviek ruského letectva.

Už niekoľko dní po prvom lete sa ukázalo, že charakteristiky Il-112V nespravili na ruské ministerstvo obrany príliš dobrý dojem. Lietadlo trpí viacerými technickými problémami, z tých hlavných je to príliš vysoká vzletová hmotnosť a slabé motory.

Boli zistené chyby v trupe lietadla, ktoré spočívajú v rozložení hmotnosti. Nos Il-112V sa ukázal byť oveľa ľahší ako chvost. Preto bude potrebné "zaťažiť nos", aby sa predišlo možnej katastrofe. Zvýšenie hmotnosti celého lietadla však spôsobí zníženie maximálneho užitočného zaťaženia. Požadovaná nosnosť 6 ton sa tak nakoniec nezníži na deklarovaných päť, ale maximálne na 3,5 tony.

Pesimistické odhady dokonca hovorili o znížení nosnosti tohto lietadla len na 1 tonu. Viac svetla do daného problému vniesol hlavný konštruktér spoločnosti Iliušin Nikolaj Talikov. Potvrdil, že vzletová hmotnosť prvého prototypu je o 2,5 tony vyššia, ako sa pôvodne plánovalo. Zároveň však ubezpečil, že do mája 2019 by mali byť schopní znížiť hmotnosť lietadla o 2082 kg.

Ak sa to podarí, bude čakať konštruktérov z Iliušina ešte jedna náročná úloha. Nájsť spôsob, ako znížiť hmotnosť ešte o ďalšiu takmer pol tonu. Aby lietadlo dosiahlo požadované parametre, niektoré časti konštrukcie budú musieť byť vymenené za nové, pričom sa musí počítať so širokým využitím kompozitných materiálov.

Prvý let Il-112V bol poznačený taktiež zlyhaním pravého motoru. Počas pristátia došlo k zlyhaniu automatického režimu, ktorý prešiel na záložný hydromechanický systém. V dôsledku toho pracoval motor v mierne nižšej rýchlosti, ale neviedlo to k jeho úplnému zastaveniu. Tento problém je už konštruktérom známy, pretože sa objavil aj pri pozemných skúškach prototypu.

Podľa zdroja ruskej spravodajskej agentúry Interfax by to malo zabrať približne 8 - 10 mesiacov, kým bude lietadlo prerobené a splní požiadavky ruského ministerstva obrany. Gubernátor Voronežskej oblasti Alexander Gusev zároveň upozorňuje, že potrvá dva roky, kým bude Il-112V dokončené a pripravené na sériovú výrobu.

Okrem prvého letuschopného prototypu je už na svete aj druhý testovací kus, na ktorom prebiehajú pozemné skúšky pevnosti a životnosti. Všetky poznatky, ktoré jednotlivé testy prinesú, sa prenesú do konštrukcie tretieho prototypu. Z vyššie uvedeného vyplýva, že ten by mohol vzniknúť najneskôr do dvoch rokov.

Štvrtým vyrobeným Il-112V by sa už mala spustiť sériová výroba, ktorá má produkovať 10-12 lietadiel ročne. Ako uviedol Jurij Borisov, armáda dnes potrebuje minimálne 100 lietadiel tohto typu. V prípade, že vývoj, testovanie a sériová výroba Il-112V pôjdu podľa stanoveného plánu, do roku 2030 by sa Rusku mohlo podariť obmeniť všetky zastarané An-26, ktoré budú v tej dobe už na konci svojej životnosti.

Zdroj:

В первом полете у Ил-112В отказала автоматика

Ил-112 - долгая дорога в небо

Глава Воронежской области назвал необходимое время на доработку самолета Ил-112В