India pokračuje vo vývoji palubnej stíhačky

02.08.2018

Po nedávnych správach ohľadom vývoja indickej palubnej stíhačky sa zdalo, že indické námorníctvo tento program ukončilo. Koncom júla sa však objavil v médiách nový obrázok námorného stíhacieho lietadla LCA so záchytným hákom.

Druhý prototyp stíhačky LCA (Light Combat Aircraft) úspešne absolvoval letovú skúšku so záchytným hákom, ktorá sa uskutočnila na základni indického námorníctva Hansa v štáte Goa. Ide o pomerne prekvapivú informáciu, pretože sa objavilo niekoľko správ, ktoré naznačovali, že indické námorníctvo zrušilo program vývoja námorného LCA a namiesto toho požiadalo spoločnosť HAL (Hindustan Aeronautics Limited), aby sa zamerala na vývoj navalizovanej verzie stíhačky 5. generácie AMCA. Pragmatické záujmy však zrejme ustúpili ambicióznym plánom, pretože projekt AMCA sa nachádza zatiaľ len v štádiu konštrukčného návrhu.

Navyše India má značný problém ukončiť aj vývoj stíhačky LCA, ktorá spadá do 4. generácie. Od prvého vzletu prototypu uplynulo už viac ako 17 rokov a hoci bol tento stroj zavedený do indických vzdušných síl v roku 2016, stále nepodarilo rozbehnúť hromadnú výrobu.

Indický vládny výbor pre bezpečnosť schválil vývoj navalizovanej verzie LCA v apríli 2003, pričom výroba prvého lietadla bola ukončená v roku 2010. Letové skúšky prvého prototypu (NP-1) sa začali 27. apríla 2012 a v decembri 2014 sa uskutočnil prvý vzlet stíhačky prostredníctvom cvičného odrazového mostíku, ktorý má parametre vzletovej plochy indickej lietadlovej lode INS Vikramaditja.

V decembri 2016 však indické námorníctvo informovalo, že stíhačka má príliš veľkú vzletovú hmotnosť a nebude možné ju prevádzkovať z paluby lietadlovej lode. Preto India plánovala, že do piatich až šiestich rokov nájde nejakú zahraničnú alternatívu. Na základe posledne zverejnených informácií to však vypadá, že vývoj lietadla nebol definitívne ukončený.

Stíhačka LCA je poháňaná jedným dvojprúdovým motorom F404-GE-IN20 od americkej firmy General Electric , ktorý má maximálny ťah 89.8 kN. Môže byť vyzbrojená štvoricou izraelských protilietadlových striel krátkeho dosahu Python alebo stredného dosahu Derby. Dokáže zabezpečovať vzdušný priestor nad zoskupením lietadlových lodí v okruhu približne 400 kilometrov. Dolet lietadla však môže byť predĺžený doplnením paliva vo vzduchu prostredníctvom stíhačiek MiG-29K, ktoré už indické námorníctvo prevádzkuje na lodi INS Vikramaditja.

V roku 2020 by mala byť zavedená ďalšia lietadlová loď s názvom INS Vikrant. V prípade úspešného ukončenia vývoja by nové stíhačky mohli vytvoriť zmiešané letky s MiGmi-29K na oboch týchto lodiach.

Zdroj: LCA Naval Fighter Jet advances with a Tail Hook to land on Aircraft Carriers