India sa definitívne sťahuje z programu FGFA

22.04.2018

Ako uviedol v piatok portál Jane's Defence Weekly, vzdušné sily Indie sa rozhodli pozastaviť svoju účasť na vývoji stíhacieho lietadla piatej generácie, ktoré malo vzniknúť na základe ruského projektu PAK FA (T-50, Su-57).

Tým sa definitívne končí indicko-ruská spolupráca na programe FGFA (Fighter Aircraft Fifth Generation Fighter Aircraft). Dôvodom sú pretrvávajúce rozpory v otázke nákladov a technických riešení.

Podľa oficiálnych zdrojov vyšší indickí predstavitelia, vrátane poradcu pre národnú bezpečnosť Ajit Dovala a ministra obrany Sanjay Mitra nedávno informovali ruskú ministerskú delegáciu, že India sa stiahne z programu. Alternatívnym riešením pre indické letectvo by údajne mohol byť nákup Su-57 potom, ako bude jeho vývoj plne ukončený a lietadlo bude zavedené do vzdušných síl Ruskej federácie.

"Projekt FGFA prináša príliš málo a prichádza príliš neskoro," povedal vojenský analytik a maršál vo výslužbe V. K. Bhatia. Dodal, že pokračovať v tomto programe by žiadnym spôsobom neslúžilo záujmom indického letectva, pretože projekt FGFA má značný problém dodať dostatočný počet nových lietadiel, ktoré by obmenili zastaraný lietadlový park Indie.

Predstavitelia indických vzdušných síl sa domnievajú, že stíhačka Su-57 nespĺňa indické požiadavky na stealth, avioniku, radary a senzory. Navyše hoci v súčasnosti prebiehajú v Rusku letové skúšky na desiatich prototypoch PAK FA, dodnes nie je stanovený žiadny pevný termín, kedy sa táto platforma dostane do sériovej výroby.

Indické ministerstvo obrany došlo k záveru, že program FGFA by pohltil značnú časť finančných prostriedkov, ktoré letectvo zúfalo potrebuje na realizáciu vlastnej výroby a modernizácie. Nepomohol ani postoj indickej leteckej spoločnosti Hidustan Aeronautics Limited (HAL), ktorá argumentovala, že skúsenosti z účasti na programe FGFA využije India pri vývoji vlastnej stíhačky piatej generácie vrámci projektu AMCA (Advanced Medium Combat Aircraft).

Pripomeňme, že program FGFA bol spustený v roku 2007 v spolupráci s ruskou spoločnosťou Suchoj. Obe krajiny sa mali na projekte finančne podieľať rovnakým dielom a zároveň mala India čiastočne participovať programe aj po technologickej stránke. Od samého začiatku sa však vyskytovali v tejto spolupráci problémy.

V rokoch 2010-2011 zaplatila India Rusku 295 miliónov dolárov za vyhotovenie predbežného návrhu FGFA. V polovici roka 2013 však Rusko požadovalo ďalších 5 miliárd ako podiel na celkových nákladoch vývoja, ktoré mali dosiahnuť hodnotu 10 miliárd dolárov.

Túto sumu India odmietla zaplatiť, ale začiatkom roka 2016 médiá informovali, že bol dosiahnutý kompromis. V zmysle novej dohody mala každá zo strán prispieť sumou 3,7 miliardy dolárov, ktoré mali byť vyplatené do 6 až 7 rokov. Z uvedených zdrojov sa mal financovať ďalší vývoj FGFA s postupným zohľadnením požiadaviek indických vzdušných síl. Tieto požiadavky zahŕňali približne 50 úprav, ako napríklad nahradenie motorov AL-41F1 výkonnejšími pohonnými jednotkami, zlepšenie vlastností stealth a zdokonalenie systému zavesenia zbraní. Indické vzdušné sily požadovali tiež lepšiu verziu palubného rádiolokátoru typu AESA Bielka N036, ktorá by mala vylepšené vlastnosti z hľadiska technickej údržby a disponovala by dodatočnými schopnosťami vlastnej ochrany lietadla.

Zdroje z indického priemyslu uviedli, že Suchoj súhlasil aj s tým, že bude s firmou HAL zdieľať dôležité informácie o projekte FGFA, ktoré boli predtým utajené a pokúsi sa obnoviť podiel spoločnosti HAL na vývojových prácach. Účasť indickej spoločnosti sa v minulosti znížila o viac ako polovicu, čo predstavovalo zníženie približne na 13%. Participácia indickej strany zahŕňala napr. vývoj podvozku stíhačky, základného navigačného vybavenia, závesných kontajnerov s laserovým značkovačom cieľa, chladiaceho systému radaru atď.

Suchoj sa zaviazal, že do roku 2019 - 2020 dodá indickému letectvu tri jednomiestne prototypy FGFA, aby ich India mohla otestovať ešte pred zriadením výrobnej linky v závode spoločnosti HAL v Našiku (na západe Indie). Spočiatku plánovali indické vzdušné sily obstarať 200 - 250 jednomiestnych a dvojmiestnych stíhačiek projektu FGFA, ktorých dodávky mali začať v rokoch 2017 - 2018. Neskôr bol tento počet znížený na 127 jednomiestnych lietadiel a na základe posledných vyhlásení indických predstaviteľov je zjavné, že India celý tento program ruší.

Je evidentné, že India zúfalo hľadá stíhacie lietadlo 5. generácie, ktorým by mohla nahradiť svoje zastarané stroje. Číne sa minulý rok podarilo zaviesť do služby stealth stíhačky J-20, ktoré už dnes vyrába v pomerne veľkých počtoch. Nie je vylúčené, že v blízkej budúcnosti sa k stealth lietadlám dostane aj Pakistan, ktorý by mohol kúpiť od Číny exportnú stíhačku J-31.

Nie je preto jasné akým smerom sa bude uberať India. Vývoj vlastného lietadla piatej generácie AMCA je v rannom štádiu a navyše je otázne, či bude indický letecký priemysel schopný dotiahnuť ho až do konca. Prednedávnom sa objavili fámy, že India má záujem o americké stíhačky F-35, indickí predstavitelia však túto informáciu popreli.