Indická stealth stíhačka do roku 2032?

04.09.2018

Ako uviedol zdroj z indického ministerstva obrany, prvý let indickej stealth stíhačky z programu AMCA (Advanced Medium Combat Aircraft) je plánovaný na rok 2032. Práce na vývoji lietadla sú údajne v plnom prúde.

AMCA bude spočiatku poháňaná dvoma motormi GE-414 od americkej spoločnosti General Electric. S týmito motormi má India vlastné skúsenosti, keďže ich objednala aj pre svoje stíhačky LCA Mk II (Tédžas Mk II).

S ich využitím sa počíta napríklad aj pri vyvíjaných stíhacích lietadlách JAS-39E/F Gripen. Doteraz najviac ich bolo vyrobených vo verzii F414-GE-400, v ktorej zabezpečujú pohon stíhačiek F/A-18E/F Super Hornet. Ich maximálny ťah s prídavným spaľovaním dosahuje takmer 98 kN.

Je otázne, či výkon motorov bude pre nové indické lietadlo piatej generácie dostatočný. Jednou z charakteristík tejto generácie je totiž schopnosť lietadla dlhodobo letieť nadzvukovou rýchlosťou bez použitia prídavného spaľovania, tzv. supercruise. Preto má každý z motorov amerických F-22 suchý ťah až 116 kN. Podobne výkonné motory vyvíjajú Rusi pre Su-57, ktorých suchý ťah má dosahovať 107 kN. V tomto ohľade je dôležitá aj hmotnosť stíhacieho lietadla, ktorá by mala byť o niečo nižšia ako u F-22 alebo Su-57. Plánovaná maximálna vzletová hmotnosť lietadla AMCA je 29 465 kg, čo je zhruba rovnaká hmotnosť, akú majú stíhačky Super Hornet. Dá sa preto predpokladať, že pomer hmotnosti a ťahu strojov AMCA nebude dostatočný na dosiahnutie supercruise.

Nové indické lietadlo piatej generácie by malo byť vybavené aj technológiou stealth. Existujú dva hlavné spôsoby, ako urobiť leteckú platformu obtiažne detegovateľnou pre radary. Jedným z nich je geometrický stealth, pri ktorom je tvar lietadla navrhnutý tak, aby maximum radarových vĺn odklonil stranou a tým minimalizoval jeho efektívny radarový odraz. Druhým je materiálový stealth, kde sa pri výrobe lietadiel používajú špeciálne vyvinuté materiály, ktoré znižujú radarovú stopu tým, že radarové vlny absorbujú. Stroje AMCA budú spočiatku založené na geometrickom stealth, až neskôr budú lietadlá skonštruované z materiálov absorbujúcich radarové vlny.

Indický letecký priemysel chce stavať na schopnostiach a skúsenostiach, ktoré nadobudol pri vývoji ľahkých bojových lietadiel (LCA/Tédžas). Treba však povedať, že vrámci programu LCA vyvinula India lietadlo 4. generácie a je preto otázne, ktoré z týchto technológií bude môcť využiť pri konštrukcii stíhačiek AMCA. Navyše sa vývoj LCA dosť výrazne predĺžil a sériová výroba tiež nenapreduje príliš rýchlo. Hoci bolo prvé lietadlo slávnostne zavedené už v júli 2016, k začiatku roku 2018 boli indickému letectvu dodané len štyri kusy.

Mnoho vojenských expertov a vedúcich predstaviteľov indických vzdušných síl sa spoliehalo na skúsenosti, ktoré by získal domáci letecký priemysel zo spolupráce s Ruskom na vývoji Su-57. Z tohto projektu sa však India v apríli stiahla a pripravila sa tak o možnosť získania dôležitého know-how, ktoré mohla využiť pri vývoji vlastného lietadla 5. generácie. I keď je treba podotknúť, že ani pri zotrvaní v programe FGFA by Rusko zrejme nepristúpilo na úplný transfer všetkých technológií.

Od začatia programu AMCA sa vo vývoji lietadla príliš nepokročilo. Počiatky vývoja siahajú do apríla 2010, kedy indické letectvo vydalo požiadavky na novú stíhačku. V októbri toho istého roku uvoľnila indická vláda prvé prostriedky na vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti, ktorá mala trvať 18 mesiacov. V nasledujúcich rokoch sa uskutočnili intenzívne testy vo vzduchovom tuneli s piatimi typmi konštrukcií, pričom finálny návrh lietadla bol dokončený v septembri 2014. V roku 2015 India zverejnila informácie, že pracuje na vývoji stealth technológie, AESA radaru a oznámila možnú spoluprácu s firmou General Electric na vývoji novej verzie motora F414.

V tej dobe bol let prvého prototypu plánovaný na rok 2018. Avšak už vo februári 2017 bol tento termín posunutý na rok 2024. Podľa posledných informácií sa zdá, že India plány vývoja opäť prehodnotila a ako realistickejší určila rok 2032.

Zdroj: AMCA first flight by 2032