Január - čierny mesiac ruského letectva

28.01.2019

Začiatkom tohto roku došlo v Rusku k  dvom tragickým udalostiam, pri ktorých ruské vzdušno-kozmické sily stratili tri lietadlá a takmer všetkých členov ich posádok.

Na vyššie uvedenom zázname je zachytená nehoda z 22. januára, pri ktorej došlo k havárii ruského diaľkového bombardéra Tu-22M3 (palubné číslo "červená 35/RF-94159). Lietadlo sa snažilo počas silnej snehovej búrky pristáť na vojenskom letisku v Murmanskej oblasti, ale po veľmi tvrdom dosadnutí sa jeho trup rozlomil a vypukol požiar. Na základe prvotných vyjadrení ruského ministerstva obrany bombardér žiadnu výzbroj neniesol, predbežná správa vyšetrovateľov však potvrdzuje, že mal na palube 750 nábojov do kanónu GŠ-23M a pod ľavým krídlom bola zavesená riadená strela Ch-22.

Ruská agentúra TASS uviedla, že "bolo zhoršené počasie a lietadlo sa dostalo do snehovej búrky. V týchto podmienkach podľa všetkého nastala chyba techniky pilotáže, ktorá viedla k tvrdému pristátiu." Väčšina západných expertov sa však zhoduje v tom, že za haváriu môže byť zodpovedná porucha elektronického pristávacieho systému (Instrument Landing System - ILS).

"Rýchlosť klesania bola počas pristávania príliš vysoká, čo naznačuje, že pilot ku koncu nevedel, aká je jeho výška - viditeľnosť bola naozaj zlá, takže tam išlo zjavne o zlyhanie automatického pristávacieho systému. Nie je prekvapením, že lietadlo sa pri náraze rozpadlo na polovicu", uviedol jeden z leteckých odborníkov. "Keď letíte naslepo, postupujete podľa indikátorov ILS, aby ste zachovali správny uhol a rýchlosť klesania", dodal.

Expert ešte poznamenal, že "[pilot] Backfiru [označenie Tu-22M v kóde NATO] sa približoval k dráhe takým spôsobom, akým by ste pristávali s F/A-18 na palube lietadlovej lode. To mi hovorí, že nevedel, v akej výške bol a že mohol mať nefunkčný ILS. Porucha mohla byť buď na pozemnom zariadení alebo prijímači systému ILS na lietadle - ťažko povedať."

Pri tejto havárii zahynuli dvaja členovia posádky a ďalším dvom sa podarilo prežiť s ťažkými zraneniami. Táto dvojica zranených bola prevezená do nemocnice, kde im bola poskytnutá potrebná starostlivosť. Jeden z hospitalizovaných však neskôr na následky zranení zomrel.

K nemenej tragickej nehode došlo len štyri dni predtým, keď sa nad Tatárskym prielivom zrazili dva stíhacie bombardéry Su-34 a oba sa zrútili do mora. Bombardéry nacvičovali letové manévre a na palube údajne nemali žiadnu výzbroj. V čase nešťastia bola v regióne silná búrka, čo bolo zrejme príčinou vzájomnej zrážky.

Dvojčlenné posádky oboch strojov sa stihli katapultovať a dopadli do Japonského mora asi 35 km od ruskej pevniny. Po štyroch ruských pilotoch začalo pátrať niekoľko lodí a jedného z nich sa podarilo živého vytiahnuť na palubu vrtuľníka. Telá ďalších dvoch pilotov objavili záchranári o niečo neskôr zamotané v šnúrach od padákov, čo sa uvádzalo ako možná príčina smrti. Posledného člena posádky Su-34 sa doteraz nájsť nepodarilo.

Ruská agentúra TASS dnes zverejnila vyhlásenie navigátora, ktorý zrážku lietadiel prežil. Podľa jeho slov bola v čase cvičenia vysoká oblačnosť. Navigátor údajne nejaký čas sledoval vlastné lietadlo a potom obrátil svoju pozornosť na prístroje. Náhle pocítil náraz a lietadlo vymrštilo dopredu. Nos Su-34 sa zdvihol a potom sa stroj začal nakláňať doprava. Následne sa posádka katapultovala a poslednú vec, ktorú navigátor videl, bol padák veliteľa posádky. 

Obe lietadlá patrili k 277. bombardovaciemu leteckému pluku v Churbe (Chabarovský kraj). Na tejto základni sú momentálne dislokované dve kompletné letky stíhacích bombardérov Su-34, pričom každá z nich pozostáva z 12 lietadiel.

Tento incident je údajne prvým, pri ktorom boli lietadlá Su-34 úplne zničené. Podľa dostupných informácií však boli v minulosti v dôsledku poškodenia odpísané najmenej ďalšie dve lietadlá tohto typu.

Zdroje:

Подробности катастрофы бомбардировщика Ту-22М3 в Оленегорске

В СМИ заявили, что на разбившемся Ту-22М3 была крылатая ракета

Russian Tu-22M3 crash: Expert says instrument landing system to blame 'hard' landing

Штурман рассказал о моменте столкновения Су-34

Подробности поисково-спасательной операции в районе крушения двух бомбардировщиков Су-34