Japonsko objednalo druhé KC-46A

08.12.2018

Japonské vzdušné sily sebaobrany objednali u spoločnosti Boeing v poradí druhé tankovacie lietadlo KC-46A.

Obe lietadlá sú súčasťou širších plánov japonského letectva, ktoré počítajú s nákupom štyroch KC-46A. Tie v budúcnosti doplnia štvoricu vzdušných tankerov KC-767J, ktoré v súčasnosti Japonsko prevádzkuje. KC-767J sú postavené na báze civilných Boeing 767-200ER a ich vek je už takmer 12 rokov.

Cena prvého KC-46A bola 279 miliónov dolárov, druhé z lietadiel už stálo len 159 miliónov. K objednávke prvého stroja pristúpilo Japonsko v decembri 2017, pričom dodané by malo byť v roku 2020. Dodávka druhého z tankerov by sa mala uskutočniť do 30. júna 2021. Existuje však reálne riziko, že Boeingu sa nepodarí dodržať túto lehotu. Dôvodom je omeškanie vývoja nového lietadla, čo bude mať nepochybne vplyv aj na realizáciu samotných dodávok.

Boeing získal zmluvu na vývoj KC-46 Pegasus v júni 2011 a zaviazal sa, že do augusta 2017 dodá americkému letectvu prvých 18 lietadiel. Boeingu sa nielen že nepodarilo tento záväzok splniť, ale KC-46 dodnes nezískalo všetky potrebné certifikáty a americké vzdušné sily zatiaľ neprevádzkujú jediný stroj.

Hoci šestica testovacích KC-46 nalietala už viac ako 3 700 hodín a vo vzduchu natankovala viac ako 1 800 ton paliva, toto lietadlo stále nezískalo posledný certifikát, ktorý umožní jeho zavedenie. S jeho získaním a teda aj ukončením letových skúšok sa počíta najskôr v roku 2019.

Dodávka 18 lietadiel pre USAF sa tak uskutoční najskôr v druhom kvartáli roku 2019, čo bude oproti pôvodným plánom predstavovať takmer dvojročný sklz. Okrem tejto úvodnej várky KC-46 má však americké letectvo objednaných ďalších 34 strojov tohto typu. Je preto otázne ako toto omeškanie ovplyvní aj dodávky japonskému letectvu.

KC-46A dokáže dodávať iným lietadlám palivo rýchlosťou 4540 litrov za minútu prostredníctvom jedného tankovacieho ramena a dvoch hadíc. Naraz tak môžu vo vzduchu tankovať tri lietadlá, pričom každé prijíma asi 1510 litrov za minútu. Okrem dopĺňania paliva však môže byť KC-46 využitý aj na prepravu cestujúcich, nákladu alebo pacientov.

Plány amerického letectva v dlhodobom horizonte hovoria o obstaraní až 179 nových KC-46A, čím by spolu so staršími KC-135 prevádzkovalo celkovo 479 tankovacích lietadiel.

Zdroj: Boeing receives contract to build Japan a second KC-46A tanker