Južná Kórea dostala prvý motor pre svoje budúce stíhačky

01.07.2020

V máji dodala spoločnosť GE Aviation prvý prúdový motor pre KF-X, čím tento juhokórejský program vývoja stíhacieho lietadla piatej generácie dosiahol ďalší významný míľnik.

Maketa budúceho stíhacieho lietadla KF-X
Maketa budúceho stíhacieho lietadla KF-X

Motor F414-GE-400K bol dodaný  firme Korea Aerospace Industries na základe zmluvy, ktorá bola uzavretá ešte v máji 2016. F414-GE-400K patrí do rodiny motorov F414, ktoré poháňajú aj lietadlá Boeing F/A-18E/F Super Hornet, Saab JAS 39E/F Gripen a indické bojové lietadlá HAL Tédžas Mark 2. Dvojica motorov F414-GE-400K umožní juhokórejskej stíhačke dosiahnuť maximálnu rýchlosť 1,9 Machu.

V rámci programu KF-X by do roku 2021 malo byť vyrobených 15 motorov a šesť prototypov lietadiel. Prvý let prototypu by sa mal uskutočniť v roku 2022 a ukončenie celého vývoja je plánované na rok 2026. Sériová výroba je plánovaná na roky 2026 až 2032.

Celková dodávka by nakoniec mohla predstavovať až 240 motorov F414-GE-400K, pretože Južná Kórea plánuje obstarať pre svoje letectvo 120 stíhacích lietadiel. Tie nahradia zastarané F-4D/E Phantom II a F-5E/F Tiger II. 

Partnerom programu KF-X je Indonézia, ktorá prejavila záujem o 50 až 80 stíhacích lietadiel tohto typu. Táto krajina sa zaviazala pokryť 20 percent nákladov na vývoj, momentálne však v dôsledku rozpočtovej krízy mešká s platbami. Ako koncom mája informovali noviny The Korea Herald, Indonézia k aprílu 2020 dlhovala už 415 miliónov dolárov. Preto je jej ďalšia participácia na programe otázna.

Južná Kórea plánuje vybaviť nové stíhačky predovšetkým domácou avionikou. Tá bude pochádzať väčšinou od firmy Hanwha, ktorá vyvíja radar s aktívnym elektronickým skenovaním a časť dodá aj spoločnosť LIG Nex1. Antikolízny systém, ktorý automaticky sleduje terén vyvinie izraelská firma Elbit Systems. Zmluvu na vývoj a dodanie tohto systému v objeme 43 miliónov dolárov oznámila izraelská spoločnosť na začiatku februára tohto roku. Na vývoji lietadla sa podieľajú aj ďalšie zahraničné firmy. Americká United Technologies je zodpovedná napríklad za pretlakový a klimatizačný systém kokpitu. Britské spoločnosti Cobham plc a Meggitt PLC dodajú kyslíkový systém lietadiel a brzdové systémy. S Cobhamom bola v minulosti uzavretá tiež zmluva na dodávku zbraňových závesníkov, sadu komunikačných, navigačných a identifikačných systémov, antén a externých palivových nádrží.

Lietadlá KF-X budú mať integrované európske rakety vzduch-vzduch. Južná Kórea podpísala v novembri 2019 zmluvu s firmou MBDA na integráciu radarom navádzanej strely Meteor, Podobná zmluva sa údajne pripravuje na podpis aj so spoločnosťou Diehl-BGT, ktorá by integrovala do stíhačky svoje tepelne navádzané rakety IRIS-T. 

Koncom mája juhokórejskí vojenskí predstavitelia informovali, že lietadlá získajú aj americké bomby GBU-12 Paveway II, GBU-31/38, GBU-54/56, GBU-39/B a CBU-105. Uviedli, že proces integrácie inteligentných bômb sa má začať koncom tohto roka, pričom úplná integrácia sa očakáva v priebehu nasledujúcich šiestich až siedmich rokov.

Južná Kórea však plánuje pre nové stíhačky vyvinúť aj vlastnú muníciu typu vzduch-zem. Malo by ísť o nadzvukové rakety, ktoré budú letieť rýchlosťou vyššou ako Mach 2,5. Hmotnosť takejto strely by mala byť do 1,36 tony a dosah minimálne 250 km.