Južná Kórea predstavila maketu stíhačky KF-X

16.10.2019

V septembri Soul dokončil posudzovanie návrhu KF-X a v prvej polovici roku 2021 by mal byť dokončený prototyp novej stíhačky.

Maketa, ktorú môže momentálne verejnosť vidieť na výstave Seoul ADEX 2019, má pod krídlami šesť závesných bodov. Tie nesú repliky dvoch prídavných palivových nádrží, dvoch bômb a dvoch rakiet krátkeho doletu IRIS-T. Pod pravým prívodom vzduchu do motora je maketa zameriavacieho kontajneru Sniper a pod trupom sú zavesené štyri protilietadlové rakety dlhého doletu Meteor.

Aj keď sa lietadlo nápadne podobá na F-35A od spoločnosti Lockheed Martin, chýba mu v porovnaní s americkým konkurentom niekoľko stealth prvkov. Jedným z nich je napríklad ukrytý port pre 20 mm kanón lietadla. Ten sa síce nachádza na rovnakom mieste ako ho má F-35A, ale u KF-X je odkrytý ako u lietadiel štvrtej generácie. Ďalšou odlišnosťou je infračervený vyhľadávací a sledovací senzor (IRST), ktorý vyčnieva pred krytom kabíny, podobne ako na stíhačke Typhoon. V počiatočnej výrobnej verzii Block I bude chýbať interný priestor pre uloženie zbraní. Tento stealth prvok by však mal byť súčasťou ďalších výrobných blokov.

Lietadlo by malo mať dĺžku 16,9 m a rozpätie krídel 11,2 m. Malo by byť vyrábané nielen v jednomiestnej, ale aj dvojmiestnej verzii.

Pohon bude zabezpečovať dvojica motorov GE Aviation F414, ktoré lietadlu umožnia dosiahnuť maximálnu rýchlosť 1,9 Machu. Pôjde o najnovšiu verziu z rodiny motorov F414, ktoré poháňajú aj stíhačky F/A-18E/F Super Hornet alebo Gripen.

Pripomeňme, že vývoj lietadla sa začal v roku 2016 a predbežný konštrukčný návrh bol dokončený v júni 2018. Celkovo by malo byť vyrobených šesť prototypov, pričom prvý z nich by mal byť dokončený v prvej polovici roku 2021.

Prototyp KF-X by sa mal vzniesť do vzduchu v prvej polovici roku 2022 a s operačným nasadením sa počíta najskôr v roku 2026. Sériová výroba je plánovaná na roky 2026 až 2032 a jej cieľom je vyrobiť 120 stíhačiek, ktoré by v juhokórejskom letectve nahradili zastarané F-4D/E Phantom II a F-5E/F Tiger II.

Celkové náklady na program boli vyčíslené na 7,2 miliárd dolárov. Z toho 20% mala pokryť Indonézia, ktorá sa v roku 2015 stala partnerom programu a plánovala kúpiť 50 až 80 lietadiel. Zvyšných 60% mala hradiť juhokórejská vláda a 20% letecká spoločnosť KAI (Korea Aerospace Industries).

Jakarta sa však v súčasnosti snaží s Južnou Kóreou dohodnúť na nových podmienkach a prehodnocuje svoj finančný záväzok. Je zaujímavé, že na prebiehajúcej výstave v Soule sa už Indonézia ako partner projektu vôbec nespomína. 

Zdroj: 

ADEX: Full-sized KAI KF-X mock-up unveiled

KF-X fighter prototype to be rolled out in first half of 2021, DAPA confirms

Южная Корея представила макет нового истребителя KF-X