Kanadské letectvo: odkázané na zastarané F/A-18

26.02.2019

Minulý týždeň dodala Austrália Kanade prvé dve lietadlá F/A-18A Hornet, ktoré nahradia starnúce CF-18. Hornety boli prednedávnom vyradené z austrálskeho letectva a dočasne posilnia Kráľovské kanadské vzdušné sily.

Predaj 25 použitých F/A-18 Hornet schválila austrálska vláda v roku 2018. Kanadské letectvo zaradí do služby 18 z týchto strojov a zvyšných 7 bude slúžiť na náhradné diely. Dodávky lietadiel budú prebiehať nasledujúce tri roky a posledné stroje by mala Kanada získať do konca roku 2021. Kanadská vláda na tento projekt vyčlenila 500 miliónov dolárov.

Pripomeňme, že kanadské letectvo začalo zavádzať stíhačky F/A-18A/B od roku 1982 a celkovo obstaralo 138 lietadiel tohto typu. Začiatkom roku 2019 sa v kanadskej flotile nachádzalo už len 85 pôvodných Hornetov (CF-18), pričom každý z nich je starší ako 30 rokov.

Kanadské Hornety sú dnes značne nespoľahlivé a chýbajú im moderné systémy. Ottawa sa už dvakrát sa snažila nahradiť ich za modernejšie lietadlá. V roku 2010 kanadská vláda informovala, že do roku 2020 plánuje získať 65 nových stealth stíhačiek F-35.

V roku 2015 sa však stal premiérom Kanady Justin Trudeau, ktorý svoju kampaň postavil hlavne na kritike programu F-35. O dva roky neskôr kanadská vláda zamietla nákup F-35 a namiesto toho spustila novú súťaž na obstaranie 88 stíhacích lietadiel. Nové stroje mali vstúpiť do služby v roku 2032 a preto Kanada zvažovala aj nákup 18 stíhačiek F/A-18E/F, čo by dočasne vyriešilo situáciu zo zastaraným lietadlovým parkom. K objednaniu F/A-18E/F však nakoniec nedošlo kvôli obchodnej vojne medzi Kanadou a USA, ktorá vyvrcholila v roku 2017.

Preto sa dnes Kanada ocitla v situácii, kedy 85 zastaraných CF-18 doplní 18 použitých stíhačiek F/A-18A/B, vyradených z austrálskeho letectva. Ide v podstate o rovnaký typ lietadiel a novo dodané Hornety budú môcť byť rýchlo integrované do kanadskej flotily.

Problémom však je, že kanadská vláda nemala v úmysle udržať svoje Hornety v bojaschopnom stave až do konca štvrtej alebo piatej dekády ich životnosti. Stíhačky CF-18 neboli od roku 2008 výrazne upgradované a nie sú pripravené na stret s moderne vybaveným protivníkom. Čiastočne aj preto, že od roku 2020 mali byť nahrádzané novými F-35.

Kanadské letectvo navyše prišlo o množstvo skúsených technikov. K aprílu 2018 bolo 22 % technických pozícií v letkách CF-18 neobsadených alebo ich zastával personál, ktorý nebol plne kvalifikovaný na údržbu tohto typu. Od decembra 2016 do apríla 2018 dokázali technici CF-18 pripraviť v priemere iba 83 % požadovaných lietadiel.

Nedostatok technikov následne spôsobil, že na účely výcviku bolo k dispozícii menej Hornetov. Kanadskí piloti CF-18 by mali nalietať 140 hodín ročne a nedostatok lietadiel v prevádzkyschopnom stave neumožnil splniť tento plán. V rokoch 2017 až 2018 až 28 % pilotov odlietalo menej ako 140 hodín.

Neschopnosť zabezpečiť výcvik v plnom rozsahu viedol k tomu, že piloti začali opúšťať kanadské vzdušné sily. V období od apríla 2016 do marca 2018 odišlo 40 skúsených stíhacích pilotov, pričom sa podarilo vycvičiť iba 30 nových. Odvtedy kanadské letectvo opustilo alebo ohlásilo svoj úmysel odísť ďalších 17 pilotov.

Problém je už taký zlý, že Kanada nemôže súčasne zabezpečovať svoj vlastný vzdušný priestor a zároveň prispievať do misií NATO. Navyše sa dá predpokladať, že situácia sa výrazne nezlepší ani po dodaní 18 použitých Hornetov. Je preto otázne, či sa Kanada pokúsiť motivovať nový personál zásadnou modernizáciou existujúcich stíhačiek alebo urýchlením nákupu úplne nových bojových lietadiel.

Zdroj: Canada receives two F/A-18 Hornet fighter aircraft from Australia